hero image

A Ferrari jobban áll, mint tavaly a Mercedes - elemzés

OLVASS TOVÁBB
FORMA-1

20 egészen elképesztő baleset a Forma-1-ből (videó)

FORMA-1

A Honda nagyon "sajnálja", hogy véget ér a munkakapcsolatuk Verstappennel

FORMA-1

Schumacher: Leclerc gyorsabb, mint Sainz, de többet hibázik

FORMA-1

Ecclestone elmondta, mi lesz szerinte a Horner-ügy kimenetele

Motorsport.hu
2022/05/15 19:32
A Scuderia Ferrari kiválóan kezdte a 2022-es szezont, és évek után ismét ott vannak a bajnoki csatában. Az F1-75 egy kiválóan megépített autó, de az olaszoknál sem megy még minden zökkenőmentesen. Vajon mire lehet elég ez idén és mekkora az előrelépés az elmúlt évekhez képest? Ezt vizsgáltuk!
Ajánlott Fernando Alonso minden idők leglazább F1-es bejelentésével állt elő (videó)

Megannyi szenvedés után a Ferrari 2022-ben visszatért a Forma-1 élmezőnyébe. A maranellói alakulat már a tél folyamán jeleket mutatott arra, hogy idén egy sokkal erősebb évük lehet, mint amit a közelmúltban megszokhattunk tőlük. A csapat tökéletesen kihasználta az új generációs autók bevezetését és a tavalyi év egy részét feláldozva, teljesen az új korszakra álltak át.

Ennek meg is lett az eredménye, hiszen az F1-75 egy kiváló konstrukciónak bizonyult a szezon első pár futamán. Leclerc rögtön egy győzelemmel indított Bahreniben, majd Szaúd-Arábiában is egy kiélezett párharcot vívott a regnáló világbajnok Max Verstappennel, ahol a monacói a második helyen futott be a bajnokság másik nagy esélyesének tartott Red Bull-pilóta mögött.

A versenynaptárban ezután Ausztrália és az Albert Park következett, ahol Leclerc ismét a dobogó tetejére állhatott. Tette mindezt úgy, hogy legnagyobb riválisa a Red Bull üzemanyagrendszerének meghibásodása miatt partvonalon kívülre került és nullázott. A történethez hozzátartozik, hogy eközben az előző éra koronázott királya, a Mercedes csúnyán visszaesett és még jelenleg is csak a sötétben tapogatóznak a 2022-ben megjelent furcsa hátráltató tényező, a „delfinezés” miatt.

Ha már delfinezés: a Ferrarinak nem sikerült olyan jól kizárnia az egyenesek végén való pattogást, mint például a Red Bullnak, azonban ez az olasz csapat pilótáinak teljesítményén nem látszott meg. Az autó erős, Leclerc pedig gyors. Sainz pedig… nos, igen. Carlos Sainz. A spanyol fiatalember, aki tavaly megverte a Ferrari féltve őrzött monacói hercegét csapaton belül. A spanyol – látva a barcelonai teszteket – bizakodva vágott neki az idei szezonnak, de egyelőre közel sincs a tavalyi teljesítményéhez, hát még Charles Leclerc-éhez.

Az első két futamon lekövette csapattársát és a második és a harmadik helyen végzett, majd következett két futam, ahol teljesen rosszul alakultak a dolgok: Ausztráliában és Imolában is nullázott, előbb saját, majd Ricciardo hibájából. Utóbbi futamon egyébként Leclerc is csak hatodik lett, míg Verstappen nyerni tudott, de tetemes előnyének köszönhetően ez még simán a „belefér” kategória.

Következett aztán Miami és a szezon legutóbbi futama. A Ferrari motiváltan érkezett a floridai versenyre, ahol vissza akartak vágni a bikáknak a hazai pályán elszenvedett vereség után. A szabadedzéseken jól is mozogtak, a kvalifikáción pedig Verstappen hibáját kihasználva ki is bérelték az első sort.

Tartott mindez kilenc körig. Ugyanis Verstappen már a rajtnál elment Sainz mellett, így a Ferrari taktikájának egy részét egyből el is vágta. A kilencedik körben aztán a holland becserkészte a másik Ferrarit és az élre állt. Egyedül a futam végén pályára küldött biztonsági autó adott újabb esélyt a monacóinak, azonban a Red Bull pilótája bírta a nyomást, és az első helyen ért célba a két Ferrari előtt.

Bizonyos szemszögből úgy tűnhet, hogy a Ferrari elvesztette szezon eleji lendületét, de a teljes képhez hozzátartozik, hogy a szezon eleje óta nem nagyon hoztak frissítéseket az autóra, ellenben Christian Horner csapatával. A Red Bull már több megoldással is próbálkozott, egyes hírek szerint pedig már a költségvetés 75%-át elköltötték, igaz ezt Helmut Marko cáfolta is a napokban.

Az viszont tény, hogy a Ferrari Barcelonában veti be az első komolyabb fejlesztési csomagját, mindezt teszi úgy, hogy jelenleg is csak egy hajszállal vannak lemaradva a teljesítményben a Red Bullhoz képest. A bajnokságban továbbra is az olasz csapat és Leclerc áll az élen, így ha a fejlesztések működnek, akkor ismét a kezükbe vehetik az irányítást.

A Ferrari az elmúlt években a hullámzó teljesítményéről volt híres. Míg 2019-ben stabil második erőnek számítottak a bajnokságban, igaz Verstappen ekkor már a két Mercedes mögött végzett, de 2020-ban csúnyán visszaesetek a konstruktőrök között a hatodik helyre. Ez részben köszönhető a többi csapat erősödésének, részben pedig az FIA-val kötött titkos megállapodásnak is.

Tavaly már jeleit mutatták annak, hogy nem vesztek el végleg, de az idei év mutatja leginkább azt, hogy a Ferrarival ismét számolni kell, hiszen öt futam után már több pontot szereztek a 2020-as komplett évnél. Érdekesség továbbá, hogy ha a tavalyi évet vesszük alapul és a Ferrari nem szerezne több pontot, akkor sem végeznének az ötödik helynél hátrébb a bajnokságban.

Ennél is érdekesebbek a futamonként megszerzett pontok átlaga. A Ferrari idén 31,4 pontot szerez futamonként, ami igencsak előkelő szám, pláne Sainz kieséseit is figyelembe véve. Az elmúlt évekhez képest jól látható a fenti képen az előrelépés, de ami ennél is érdekesebb, az az, hogy ilyenre a Mercedes is ritkán képes.

Az a Mercedes, amely toronymagasan uralta a hibrid-érát. Tavaly ugyanis az Ezüst Nyilak 27,9 pontot szereztek átlagban egy futamon, míg 2020-ban 33,7 volt ez a mutató. Abban az évben a Mercedes 254 egységgel szerzett többet a Red Bullnál, míg Hamilton olyan magabiztosan nyerte a bajnokságot, hogy a harmadik helyezett Verstappen 133 ponttal volt tőle lemaradva.

Összegezve tehát az eddig leírtakat, abban biztosak lehetünk, hogy az utóbbi évek egyik legerősebb, ha nem a legerősebb Ferrariját kell legyőznie a Red Bullnak ahhoz, hogy ismét a csúcsra érjenek. Lehetséges, hogy Sainz sokat hibázik, Leclerc pedig talán kevésbé magabiztos, mint Verstappen, de az olaszok még mindig tudják, hogyan kell gyors autót építeni. Vajon azt is, hogy kell bajnokságot nyerni? Idén kiderül.