Az Aston Martin Forma-1-es csapata átfogó fejlesztési csomaggal érkezett Imolába, amelyet először Lance Stroll autóján teszteltek.

A brit istálló a 2025-ös szezon egyik legátfogóbb fejlesztési csomagját mutatta be az imolai versenyhétvégén, amelyet első körben Lance Stroll versenyautóján próbáltak ki a pénteki szabadedzésen, miközben Fernando Alonso még a korábbi specifikációval körözött a pályán.

A csapat mérnökei az új elemeket szombattól már mindkét versenygépen alkalmazták, ugyanakkor a fejlesztések hatékonyságának megítélése nem egyszerű feladat az imolai aszfaltcsík egyedi karakterisztikája miatt.

Stroll első benyomásai és az imolai kihívások

Az olasz versenypálya hagyományos vonalvezetése és infrastruktúrája miatt a versenyzők számára különösen fontos az autó megfelelő egyensúlya és az ebből fakadó magabiztosság, hiszen a kavicságyak és a füves területek nem bocsátanak meg egyetlen hibát sem.

Stroll első visszajelzései alapján az autó viselkedése nem mutatott számottevő változást, ami azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a fejlesztések hatástalanok lennének.

A szakértők szerint az imolai pálya sajátosságai miatt elsősorban a közepes sebességű kanyarokban mutatott teljesítmény és az ehhez szükséges közepes hasmagasság mellett termelt leszorítóerő meghatározó.

Ez a karakterisztika azonban nem teszi lehetővé azoknak a fejlesztéseknek a valódi értékelését, amelyek főként az alacsony hasmagasságnál jelentkező maximális leszorítóerő optimalizálására irányulnak.

A fejlesztési csomag részletei

Az FIA előírásainak megfelelően nyilvánosságra hozott dokumentációban részletesen bemutatták az új elemeket. A glória hátsó rögzítési pontjainál módosított, rövidebb terelőelem került az autóra, amely az oldaldobozok új kialakításával együttműködve optimalizálja a légáramlást. Az autó padlólemezén végrehajtott finomhangolások, valamint a terelőelemek módosított görbülete a mérnökök szerint javítja az alsó felületen generált leszorítóerőt.

A diffúzor vállrészének átalakítása szintén a padlólemez hatékonyságának növelését szolgálja, míg az oldaldobozok külső élének új kialakítása az úgynevezett "síugrósánc" hatást erősíti. Ez utóbbi megoldás lehetővé teszi, hogy az autó hátsó részénél keletkező alacsony nyomás hatékonyabban húzza lefelé a légáramlást az oldaldobozok felső felületén.

Hatékonyságnövelés és jövőbeli kilátások

A csapat mérnökei az alsó terelőszárny átalakításával is foglalkoztak, amelynek új, kétdarabos kialakítása javíthatja az autó általános hatékonyságát. A szakértők szerint azonban a fejlesztési csomag valódi potenciálja várhatóan csak olyan pályákon mutatkozhat meg, ahol az autók alacsonyabb hasmagassággal versenyezhetnek.

Gary Anderson értékelése szerint a barcelonai versenyig, amely két hét múlva következik, nem várható jelentős teljesítményjavulás. A szakember úgy véli, az Aston Martinnak további fejlesztésekre lesz szüksége ahhoz, hogy rendszeres pontszerző pozíciókért küzdhessen a következő versenyeken.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL