Az FIA együléses ügyeiért felelős Nikolasz Tombazis elmondta, hogy a sorozat a jövőben könnyebb és rövidebb autókat szeretne látni a pályán, aminek vélhetően minden pilóta csak örülne.

Az F1 következő nagy szabályváltozása 2026-ban érkezik majd. Akkor pedig nemcsak az erőforrások mennek majd át drasztikus módosításon, hanem az autók karosszériája is.

Az utóbbi évtizedekben az a trend volt látható, hogy a Forma–1-es masinák egyre nehezebbek és nagyobbak lettek, ezt pedig nem lesz könnyű megfordítani, hiszen ennek egyik oka a számos, biztonságot javító intézkedés bevezetése volt.

A The Race-nek azonban Tombazis most kifejtette, hogy igenis lehetségesnek tűnik a súly- és méretcsökkentés elérése. Ő elsősorban arról tett említést, hogy ha sikerül méreteiben kisebb autót alkotniuk, akkor azzal már önmagában megszabadulnának nagyjából 35 kilótól.

„Reális elképzelés, hogy könnyebbek legyenek. Nem óriási mértékben, mert azért azt figyelembe kell venni, hogy a 20 évvel ezelőtti korszakhoz képest kb. 200 kg-mal nehezebbek az autók, ez pedig igen komoly szám.”

„Ebből a 200-ból pedig 100-at tesz ki az erőforrás, az elektromos komponensek, az akkumulátorok, a turbó és hasonlók. Ez pedig együttesen komoly súlynövekedést eredményezett. Ettől függetlenül viszont fontos, hogy a Forma–1 releváns maradjon a társadalom szempontjából.”

„Miközben egy vérmes rajongó azt szeretné, ha V10-es motorok lennének, és ezzel le is zárja az ügyet, mi tudjuk, hogy abba az irányba kell mennünk, amelybe eddig is mentünk. Mindez tehát a súlynövekedés megközelítőleg felét adja.”

„Aztán ott van még kb. 50 kiló, ami a biztonság miatt került fel az autókra. A glória, a sokkal erősebb karosszéria, nagyobb védőzónák. Ebből pedig senki sem akarna engedni. Aztán viszont jönnek a lehetőséget adó részek: 15-20 kilót adnak a bonyolult rendszerek, és további 30-35-öt az autó méretei, vagyis a hosszabb és szélesebb kocsik, a nagyobb kerekek.”

„Mi pedig úgy hisszük, hogy az autó méreteiben rejlenek lehetőségek. Azt szeretnénk, ha a 2026 masinák egész sokkal lennének rövidebbek, miközben talán valamivel keskenyebbek is lehetnének. A másik oldalon viszont ott van az akkumulátorok növekedése, mivel hangsúlyosabb szerepet fog kapni az elektromos oldal.”

„A vége tehát remélhetőleg az lesz majd, hogy kicsivel könnyíteni tudunk, de nem masszívan” – magyarázta Tombazis. Arra tehát ne számítsunk, hogy pár éve múlva visszatérhetünk a 2000-es évek elején látott 600 kg-os autókhoz, de némi tömeget talán így is sikerül majd lefaragniuk a szabályalkotóknak.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL