hero image

Az FIA 2023-as szabályváltozásokat helyezett kilátásba a pattogás megfékezésére

OLVASS TOVÁBB
FORMA-1

Wolff visszavágott Hornernek a tőlük elhozott mérnökök ügyében

FORMA-1

Bizarr tanáccsal látta el főnöke Imolában Norrist

FORMA-1

Így reagált Horner, amikor kiderült, ki áll Newey távozása mögött

FORMA-1

Videón Lewis Hamilton hihetetlen reakcióideje Imolából a startnál (videó)

Motorsport.hu
2022/07/15 18:33
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hajthatatlannak tűnik a delfinezés és a pattogás ügyében, hiszen a Belga Nagydíjtól biztosan jönnek a szigorító intézkedések, hiába ellenzi azokat néhány istálló.
Ajánlott Óriási ferraris tömeg éltette Hamiltont Imolában, imádják az olaszok (videó)

A téma már a szezon kezdete óta terítéken van, de különösen Bakuban és azt követően vált égető kérdéssé, hiszen több pilóta is panaszkodott a túlzott pattogás egészségkárosító hatására.

Az FIA pedig biztonsági okokra hivatkozva el is határozta, hogy lépni fog az ügyben, de hétvégéről hétvégére halasztotta az új technikai direktíva bevezetését. Időközben ráadásul már a pattogás is csökkenni látszott, így egyesek talán joggal kérdőjelezik meg az előírások szigorítását.

Hiába viszont az ellenállás, az F1-es technikai munkacsoport ezen a héten ülésezett, és ott a szövetség határozott álláspontot foglalt, ami azt jelenti, hogy a terveknek megfelelően a nyári szünetet követő Belga Nagydíjtól kezdve életbe lépnek az intézkedések.

Az FIA a kiadott közleményében elmondta, hogy „komoly biztonsági kockázatnak” tekintik a pattogást, ezért muszáj lépniük, attól függetlenül, hogy bizonyos csapatok milyen helyzetben vannak vagy milyen álláspontot képviselnek.

Rámutattak arra is, hogy a delfinezés az utóbbi hétvégéken valóban csökkent, de ez talán csak a pályák jellege miatt volt így, és az év későbbi szakaszában még lesznek olyan helyszínek, ahol megint gondot okozhat a jelenség.

Spa-Francorchamps-tól kezdve tehát érvényben lesz az autók függőleges mozgását korlátozó mérőszám, amelyet ha átlépnek, akkor az istállók akár büntetésekre is számíthatnak. Az FIA emellett lecsap a hajlékony padlólemezekkel trükközőkre is, és komolyabb ellenőrzéseket fog bevezetni a kopólemezek esetében.

Ezek ugyanakkor csak rövid távú részmegoldásnak lehetnek jók, miközben az is benne van a pakliban, hogy 2023-ban még rosszabbá válik a pattogás, hiszen a csapatok az új autókból még többet hozhatnak majd ki, ami nyilván rontaná a helyzetet.

Az FIA ennek megfelelően már kilátásba helyezte a technikai szabályok módosítását, és négy javaslatot a Motorsport Világtanács elé tárt ratifikálására. Ezek közül kettő az autók tervezésére is hatással lesz, ugyanis a padlólemezek éleit 25 milliméterrel kell majd megemelni, ahogyan a Venturi-csatornák bevezető torkolatát is feljebb emelik.

Végezetül pedig a szövetség keményebb tesztekkel méri majd a padlólemezek függőleges hajlását, és még pontosabb szenzorok segítségével igyekeznek számszerűsíteni az aerodinamikai oszcillációt.