A közelgő bahreini Forma-1-es téli teszten látott köridők gyakran félrevezetőek lehetnek, ugyanis a csapatok számos módon képesek elrejteni valódi teljesítményüket.

Az F1 mezőnye február 26. és 28. között Bahreinben végzi az idei szezon egyetlen hivatalos tesztsorozatát, ám a helyszín idén kivételesen nem ad otthont a nyitófutamnak, helyette az ausztráliai Melbourne-ben indul majd a bajnokság.

A csapatok elsődleges célja az adatgyűjtés és a megbízhatóság tesztelése, hiszen a szezon során már nem lesz lehetőségük további tesztnapokra. Ugyanakkor senki sem szeretné azonnal felfedni a kártyáit, hiszen minél tovább tudnak titkolózni, annál nehezebb lesz a riválisoknak lemásolni az újításaikat.

A történelmi adatok azt mutatják, hogy 2012 óta mindössze öt alkalommal sikerült a teszten leggyorsabb csapatnak pole pozíciót szereznie az első versenyhétvégén. A versenyzők tekintetében még rosszabb az arány - csupán háromszor fordult elő, hogy a teszten leggyorsabb pilóta később az időmérőn is az élen végzett.

Ami a taktikázást illeti, a csapatok több módon is képesek álcázni valódi tempójukat. Az egyik legismertebb módszer a "sandbagging", amikor szándékosan visszafogják a motorteljesítményt. 2016 és 2019 között például a Mercedes rendre pole pozíciókat szerzett az első futamon, miközben a Ferrarik vezették a tesztidőket.

Fontos szerepet játszanak az üzemanyag-mennyiségek is, amelyekről csak a csapatok tudják az igazságot. A gumikeverékek szintén befolyásolják az eredményeket - míg a bahreini versenyen jellemzően a keményebb C1, C2 és C3 keverékeket használják, addig a teszten a lágyabb C4 és C5 is bevethető. Carlos Sainz 2024-ben C4-es gumikon futotta a legjobb időt, akárcsak Sergio Perez 2023-ban, míg Max Verstappen 2022-ben a még lágyabb C5-ösön.

A napszak is számít, Bahreinben ugyanis jelentősen változhat a pályahőmérséklet reggel, délután és este között. Az esti hűvösebb körülmények között általában gyorsabb köridők születnek a jobb tapadás miatt.

Az igazán beszédes mutató a következetesség. A Haas VF-23-as például képes volt gyors körökre, de versenyeken gyorsan koptak a gumijai. Ezzel szemben Max Verstappen 2024-es tesztjei során rendkívül egyenletes tempót mutatott minimális időromlással, ami sokkal jobb előjel egy erős szezonra.

A teszteredményeket tehát megfelelő kontextusban kell értelmezni. Nem az számít igazán, ki tud egy gyors kört futni a leglágyabb gumikon ideális körülmények között, hanem hogy melyik autó teljesít jól hosszabb távon, és marad versenyképes a szezon során.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL