A 2022-ben bevezetett szabályrendszer negyedik évében járó Forma-1 továbbra sem tudta maradéktalanul teljesíteni eredeti célkitűzéseit. Az elmúlt években Max Verstappen dominanciája meghatározóvá vált, bár a 2024-es szezonban már hét különböző győztest is ünnepelhettünk.
A költségplafon bevezetése részben meghozta a várt eredményt, ugyanakkor a végső rangsorban nem történt számottevő változás. Az eredetileg kitűzött célok között szerepelt a ground effect hatás mérséklése is, ami lehetővé tette volna a szorosabb versenyzést, ám ez sem valósult meg teljes mértékben. Jellemző példa erre a szuzukai futam, ahol a McLaren hiába rendelkezett gyorsabb autóval, mégsem tudott Verstappen RB21-ese elé kerülni.
Kísérleti megoldások a látványosabb versenyekért
A versenysorozat irányítói több új megoldással próbálkoznak. A Dzsiddában már alkalmazott lágyabb gumikeverékek bevetése Miamiban is folytatódik, ám a szaúdi tapasztalatok nem kecsegtetnek sok jóval. A rendkívül alacsony kopás miatt a versenyzők többsége egyetlen kiállással teljesítette a távot.
Az FIA emellett a boxutca sebességkorlátjának módosítását is fontolgatja. A szakemberek szerint Zandvoortban és Szuzukában a jelenlegi 60 helyett 80 kilométer per órára emelnék a megengedett sebességet, ezzel ösztönözve a többszöri kerékcserét. Monte-Carlóban a szűk boxutca miatt ez nem kivitelezhető, itt más megoldást választottak.
Kötelező dupla kiállás Monte-Carlóban
A monacói versenyen kötelezővé teszik a kétszeri boxkiállást. "Nem tudom, hogyan fog működni. Biztos vagyok benne, hogy meghatároznak majd egy minimális kört, amikor először ki lehet állni, ahogy az F2-ben is. Különben az első körben megállnék, aztán újra a másodikban, és végigmennék a kemény gumikon. De feltételezem, hogy találtak megoldást ennek elkerülésére, talán a 15. körtől nyitják meg a boxutcát" – nyilatkozta Ollie Bearman.
A szakértők szerint a megoldást azonban a csapatok nagyobb szabadsága jelenthetné. Bár a kétszeri kiállás kötelezővé tétele nem feltétlenül rossz ötlet, a különböző gumikeverékek használatának előírása már kevésbé szerencsés, mivel nem minden autó működik egyformán jól minden keverékkel.
A versenyzők komfortérzetének javítása érdekében érdemes lenne megfontolni a gumikeverék-választás szabadabbá tételét, megtartva a kötelező két boxkiállást. Ez lehetővé tenné, hogy minden csapat a saját autójához legjobban illő stratégiát válassza, ami izgalmasabb versenyzést eredményezhetne.
Eközben megvan az ítélet Verstappen ügyében, míg Ricciardo F1-es csapattal állapodott meg.