A Forma–1 nemrég megerősítette, amit egy ideje már sejteni lehetett: a most hétvégén rendezendő Azerbajdzsáni Nagydíjjal kezdődően változik a sprinthétvégék formátuma. Mostantól két időmérő edzést láthatunk majd ezeken a helyszíneken.

A sprintet 2021-ben vezették be tesztjelleggel három futamon, és miközben még tavaly is hármat rendeztek, idénre már hatra emelték a számukat. A formátumnak voltak előnyei és hátrányai is, a legtöbbeknek viszont nem tetszett, hogy a szombat délelőtti második szabadedzésnek lényegében semmi értelme nem volt.

Emiatt megindultak az egyeztetések arról, hogy miként lehetne módosítani a programon, és szóba került, hogy ezt az edzést egy második időmérő váltaná, amely kizárólag a sprintverseny rajtsorrendjéről döntene.

A mai napon pedig végre hivatalossá vált, hogy valóban bevezetésre kerül ez az új formátum már a most hétvégi Azeri Nagydíjtól, ami azt jelenti, hogy a sprint tulajdonképpen egy önálló futammá válik, hiszen a végkimenetele semmilyen hatással nem lesz a vasárnapi főfutamra.

A lényeg tehát a következő: pénteken a megszokott 60 perces első szabadedzést majd az időmérő edzés követi, amely a megszokott lebonyolítás szerint fog zajlani, de az most már nem a szombati sprint, hanem a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről fog dönteni.

Szombaton aztán az eddigi FP2 helyett jön az úgynevezett „Sprint szétlövés”, ami egy második kvalifikáció lesz, némileg azonban eltérő szabályokkal. Ez annyit takar, hogy a szétlövés során a Q1 csak 12, a Q2 10, a Q3 pedig 8 perc hosszú lesz.

A pilótáknak emellett új gumikat kell használniuk mindhárom szakaszban. A Q1-ben és a Q2-ben kötelezően közepeseket, a Q3-ban pedig lágyat. Ennek a végén tehát kialakul a rajtsorrend a szombati sprintversenyre, amely továbbra is 100 km hosszúságú lesz, de annak végeredménye már nem befolyásolja a további eseményeket.

Mindez pedig nézői szempontból vélhetően jónak ígérkezik, hiszen így a versenyzők többet kockáztathatnak, és nem kell amiatt aggódniuk, hogy egy esetleges hiba tönkreteszi a hétvégéjük hátralévő részét. A sprint során a pontosztás sem változik, tehát az első helyezett ugyanúgy nyolc pontot zsebelhet be, míg a nyolcadik helyezett egyet.

Baku mellett egyébként még Ausztriában, Belgiumban, Katarban, Austinban és Interlagosban fognak sprinthétvégét tartani az F1-esek, és értelemszerűen ott is már ezen megújult formátum lesz érvényben.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL