Max Verstappen továbbra is a McLaren pilótáinak fő kihívója az idei világbajnokságban, azonban a címvédő jelenleg nem képes egyenlő feltételek mellett harcolni velük, mivel a Red Bull RB21-es modellje különösen versenytempóban marad el a narancssárga autóktól.
A Red Bull Milton Keynes-i központjában éjjel-nappal dolgoznak a hátrány behozásán, hiszen a tét óriási: a sorozatban ötödik világbajnoki cím megszerzése Verstappen számára. Miamiban Paul Monaghan, a Red Bull főmérnöke a McLaren kanyarodási teljesítményét emelte ki meghatározó erősségként, különösen száraz körülmények között, és nyíltan elismerte, hogy az RB21-esnek jelentősen fejlődnie kell az alacsony és közepes sebességű kanyarokban.
A fejlesztések kiemelt célja, hogy az autó jobban reagáljon a kanyarok bejáratánál és közepén, hiszen ezeken a szakaszokon szenved legjobban a Red Bull a McLarenhez képest.
Az elmúlt 12 hónapban a Red Bull olyan mértékben esett vissza, hogy a miami versenyhez hasonló futamokon már több mint egy másodperccel marad el a McLarentől, ami hatalmas különbséget jelent a Forma-1 élmezőnyében.
A csapat fejlesztési útját súlyosan megzavarta kulcsfontosságú műszaki személyzet távozása, köztük Rob Marshall és Adrian Newey, valamint a Christian Horner csapatfőnököt érintő pályán kívüli botrányok, amelyek elhúzódó bizonytalanságot eredményeztek a csapatnál.
A Red Bull Miamiban egy enyhén módosított padlólemezt vezetett be, kizárólag Verstappen autójára szerelve, miközben csapattársa, Sergio Pérez a korábbi specifikációval versenyzett. Egy ilyen frissítés bevezetése egy sprintversenyes hétvégén – mindössze egy gyakorlási lehetőséggel – mindig számított kockázat, ám Monaghan elmagyarázta, hogy a miami padlólemez egy szélesebb terv része a leszorítóerő növelésére és az egyensúly javítására. „Viszonylag alacsony kockázattal hozhatjuk be, és ez lehetőség arra, hogy megtegyük, és képesek voltunk megtenni" – nyilatkozta Monaghan. „Az emberek keményen dolgoztak a gyárban, hogy az autóra szereljék és élvezzék az előnyeit."
A módosítás azonban csak apró lépés volt – inkább a helyi légáramlás kezelésének finomhangolása, mint teljes újratervezés. Ennek ellenére a Red Bull nem tapasztalt korrelációs problémákat az egyetlen szabadedzésen. A kockázatokkal kapcsolatos kérdésre Monaghan megnyugtató választ adott:
„Szakmai megítélésünk szerint az áramlási stabilitás változatlan maradt, így nem tartunk attól, hogy aerodinamikailag instabil lenne vagy hasonló problémák léphetnének fel. Felszerelhető, néhány kilogramm leszorítóerőt ad, és élvezni fogjuk az előnyeit."
A gumikezelés kérdése különösen fontos, mivel az RB21 ezen a területen komoly nehézségekkel küzd. Az autó sebezhetőnek bizonyult azokon a pályákon, ahol a hátsó gumik terhelése meghatározó, illetve forró körülmények között, például Bahreinben, ahol a túlmelegedő hátsó gumik felgyorsult degradációt és csökkent teljesítményt eredményeztek. Ezzel szemben a McLaren következetesen jobb képességet mutatott a gumik ideális hőmérsékleti tartományban tartására, ami stabilabb teljesítményt és hosszabb gumiélettartamot biztosít, és ez döntőnek bizonyult a MCL39 stratégiai dominanciájában több korai szezonbeli versenyen.
„A McLaren gumikezelése és kanyarodási teljesítménye egyértelmű előnyt jelent számukra" – nyilatkozta Monaghan a The Race-nek. „Ezen a területen kell fejlődnünk, különösen a pálya technikás részein."
A Red Bull mérnökei jelenleg aerodinamikai megoldásokat vizsgálnak, azt gyanítva, hogy a McLaren rendkívül okos hőkezeléssel kontrollálja a gumiabroncsok hőmérsékletét a fékdob és a gumiabroncs belső oldalfala között, feltehetően konvektív hűtésen keresztül.
Korábban felmerültek olyan pletykák, miszerint a McLaren vízbefecskedezést használhat a gumik „hűtésére", azonban ezeket elvetették. A Pirelli nem talált semmi szabálytalanságot a technikai ellenőrzések során, és minden eredmény a szabályozási határokon belül maradt.
A Red Bull jelenleg egy új fékhűtő konfiguráción és átdolgozott hűtőcsatornákon dolgozik, a McLaren megoldásából merítve inspirációt, amely fejlesztés a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj óta folyamatban van. Bár ezek az alkatrészek marginálisnak tűnhetnek, a Red Bull úgy véli, kulcsszerepet játszanak a McLaren hőhatékonyságában.
Pályán történő tesztelés nélkül nincs egyértelmű bizonyíték hatékonyságukra, így a Red Bull próbálkozása egyfajta hitbéli ugrás – de olyan, amely hamarosan megjelenhet az RB21-esen.
Míg a fő figyelem a hátsó fékcsatornákra irányult, ismert, hogy a McLaren különösen kifinomult első fékharang-kialakítást is használ.
Pierre Wache, a Red Bull technikai igazgatója állítólag hasonló úton jár – lemásolva a korábbi kollégája, Rob Marshall által kifejlesztett koncepciót, egyedi módosításokkal – hogy javítsa a gumik viselkedését olyan kihívást jelentő körülmények között, mint a bahreini és miami versenyek.
Az első jelentős RB21-es fejlesztést várhatóan az Emilia-Romagna Nagydíjon láthatjuk, ami a sorban következő verseny. Bár csodafegyverre senki sem számít, a Red Bull folyamatos fejlődésben reménykedik, hogy csökkentse a McLaren télen kiépített előnyét, és visszaállítsa Verstappen dominanciáját a bajnokságban – összegzi a helyzetet a The Race szakportál.