A csapatok maximális leszorítóerőt biztosító aerodinamikai csomagokkal érkeztek Monacóba, ahol az egyedi pályakarakterisztika különleges beállításokat igényel. Számos istálló a tavalyi hátsó szárnyat szerelte fel, amely már korábban bizonyította hatékonyságát, és költségmegtakarítást is jelentett, hiszen ezek a speciális elemek kizárólag Monacóban használhatók.
A pályakörülmények azonban sok kívánnivalót hagytak maguk után. A versenygépek csúszkáltak, miközben a pilóták fokozatosan növelték tempójukat, ahogy egyre magabiztosabbá váltak, de az első edzésen senki sem kezdett komoly támadásba – először hozzá kellett szokniuk az évente mindössze egyszer használt beállításokhoz és a legpuhább gumikeverékekhez. A Pirelli az idei versenyre C4, C5 és C6 jelzésű keverékeket hozott kemény, közepes és lágy specifikációként.
Az edzés kezdete után mindössze tíz perccel az összes pilótának vissza kellett térnie a bokszutcába, miután piros zászlóval félbeszakították a gyakorlást egy baleset miatt. Stroll elengedett egy lassabb autót a Rascasse kanyar előtt, majd hirtelen visszatért az ideális ívre, nem észlelve a mögötte érkező Leclerc-t – így Charles nekiütközött Lance-nak. Bár mindkét pilóta folytatta útját, a törmelékeket el kellett távolítani a pályáról.
Leclerc Ferrariját gyorsan megjavították, ám Stroll Aston Martinjánál problémák adódtak a hátsó szárny cseréjével, amely nem akart leválni – ennek következtében a kanadai pilóta már nem is tért vissza a pályára. A későbbiekben még több veszélyes helyzet is kialakult, amelyekben a pilótáknak sikerült elkerülniük az ütközést, de a sportfelügyelők az edzés után felülvizsgálják ezeket az eseteket.
Sainz, Norris és Bortoleto egyaránt menekülőutakba hajtott, míg Hadjar jobb első kereke a 15-ös kanyarban a korlátnak ütközött, ami miatt ellenőrzésre a bokszba kellett hajtania. Hamilton majdnem nekiütközött néhány rendkívül lassan haladó autónak a 3-as kanyarban egy gyors körén. A forgalom jelentősen akadályozta az összes versenyzőt.
A tavalyi verseny győztese, a monacói Charles Leclerc vezette a mezőnyt 1:11.964-es legjobb körével, mindössze 0,163 másodperccel megelőzve a négyszeres világbajnok Max Verstappent. Lando Norris a harmadik helyen végzett, 0,326 másodperces hátránnyal.
Az első szabadedzés eredményei
Pilóta | Csapat | Idő | Különbség | Körök |
1. C. Leclerc | Ferrari | 1:11.964 | - | 33 |
2. M. Verstappen | Red Bull | 1:12.127 | +0.163 | 30 |
3. L. Norris | McLaren | 1:12.290 | +0.326 | 32 |
4. A. Albon | Williams | 1:12.314 | +0.350 | 33 |
5. O. Piastri | McLaren | 1:12.342 | +0.378 | 28 |
6. G. Russell | Mercedes | 1:12.482 | +0.518 | 33 |
7. C. Sainz | Williams | 1:12.534 | +0.570 | 36 |
8. P. Gasly | Alpine | 1:12.669 | +0.705 | 29 |
9. L. Hamilton | Ferrari | 1:12.690 | +0.726 | 30 |
10. F. Alonso | Aston Martin | 1:12.727 | +0.763 | 28 |
11. K. Antonelli | Mercedes | 1:12.765 | +0.801 | 34 |
12. N. Hülkenberg | Sauber | 1:12.979 | +1.015 | 30 |
13. I. Hadjar | Racing Bulls | 1:13.187 | +1.223 | 35 |
14. Cunoda J. | Red Bull | 1:13.232 | +1.268 | 32 |
15. O. Bearman | Haas | 1:13.329 | +1.365 | 34 |
16. E. Ocon | Haas | 1:13.394 | +1.430 | 31 |
17. L. Lawson | Racing Bulls | 1:13.429 | +1.465 | 37 |
18. G. Bortoleto | Sauber | 1:13.470 | +1.506 | 29 |
19. F. Colapinto | Alpine | 1:13.820 | +1.856 | 32 |
20. L. Stroll | Aston Martin | 1:15.635 | +3.671 | 4 |