hero image

Most már az FIA is elismeri, hogy „túlreagálták”

OLVASS TOVÁBB
FORMA-1

Wolff visszavágott Hornernek a tőlük elhozott mérnökök ügyében

FORMA-1

Bizarr tanáccsal látta el főnöke Imolában Norrist

FORMA-1

Így reagált Horner, amikor kiderült, ki áll Newey távozása mögött

FORMA-1

Videón Lewis Hamilton hihetetlen reakcióideje Imolából a startnál (videó)

Motorsport.hu
2022/12/15 09:29
Az FIA bevallotta, hogy 2022-ben kissé túlreagálták a fekete-narancssárga zászló használatát, és talán olyan esetekben is alkalmazták azt, amikor egyáltalán nem volt rá szükség. Év végére azonban már korrigáltak.
Ajánlott Óriási ferraris tömeg éltette Hamiltont Imolában, imádják az olaszok (videó)

A fekete-narancssárga jelzést akkor mutatják fel egy versenyzőnek, amikor az autóján valami olyan sérülés keletkezett, amely veszélyezteti a saját vagy a többi pilóta biztonságát. Ilyen esetekben pedig ki kell állni a bokszba, hogy a csapat javításokat hajthasson végre.

Az idei évben egyértelműen Kevin Magnussen és a Haas itta meg a levét ennek a szabálynak, hiszen a dánt három alkalommal (Kanada, Magyarország, Szingapúr) kötelezték arra, hogy álljon ki első szárnyat cserélni, miután annak véglapja rendre megsérült egy-egy rajt utáni kisebb koccanásban.

Günther Steinerék pedig többször hangot is adtak nemtetszésüknek, mert szerintük a zászlójelzések feleslegesek voltak, mivel egyik alkalommal sem volt veszélyes Magnussen autója.

A dolgok aztán újra a figyelem középpontjába kerültek Amerikában, amikor Fernando Alonso utólag kapott büntetést, mert az Alpine-ját végül nem ítélték elég biztonságosnak a Lance Stroll-lal történt ütközést követően.

Végül később aztán semmissé tették az egészet, de ez az eset is rávilágított arra, hogy a fekete-narancs jelzés alkalmazása egyáltalán nem konzisztens, és talán a kelleténél többször is „lengette” azt be az FIA, miközben a korábbi években szinte nem is láttuk előkerülni.

A szezon végén aztán a szövetség együléses ügyeiért felelős vezető szakembere, Nikolasz Tombazis beszélt arról, hogy Juki Cunoda egy korábbi azeri esete miatt szigorítottak a zászlójelzés használatán, de utólag már ő is elismeri, hogy túlmentek egy határon.

Cunodának idén Bakuban hibásodott meg elég furcsán a DRS-e, melyet a szerelők végül némi szigetelőszalag használatával próbáltak megoldani. A japán ezek után folytathatta a futamot, de már nem nyithatta az eszközt. Az FIA azonban nem szólt bele a dolgokba.

„Átvizsgáltuk a fekete-narancs zászlóra vonatkozó kritériumokat Mexikótól kezdve, és láttuk, hogy utána egy vagy két autó már nem kapta azt meg. Túlreagáltuk a helyzetet, mert Bakuban az egyik autó olyan sérüléssel ment, amilyennel nem szabadott volna – az egyik AlphaTaurinak szigetelőszalaggal oldották meg a hátsó szárnyon keletkezett sérülését. Az komoly rizikó volt és elrontottuk” – ismerte el Tombazis.

„Mindez pedig ahhoz vezetett, hogy utána már akkor is veszélyesnek nyilvánítottunk autókat, amikor az még talán csak a határon volt, szóval a rossz irányba mentünk el, és az Amerikai Nagydíj után korrigáltunk is a helyzeten.”

A görög szakember arról is beszélt, hogy a sérülés mértékének megállapítása azért elég nehéz feladat. „Nem egyszerű. Ettől függetlenül továbbra is felmutatnánk a zászlót az olyan autóknak, melyek komolyabb strukturális sérülést szenvedtek, mint ami Lewis Hamiltonnál is volt Szingapúrban, amikor az első szárnya folyamatosan az aszfalthoz ért.”

„Az esetek 99 százalékában viszont a csapatok amúgy is behívják a versenyzőt a bokszba, szóval nincs szükség beavatkozásra a részünkről, mivel elsősorban ők a felelősek az autókért, mi azonban már nem mutatnánk fel a zászlót egy lifegő szárnyvéglap miatt.”

Ezek szerint akkor Magnussenék megkönnyebbülhetnek 2023-ra.