A nemzetközi motorsport világában komoly visszhangot keltett, amikor Adrian Newey néhány hónappal ezelőtt az Aston Martin Aramco mellett kötelezte el magát, átmenetileg elvetve a legendás Ferrari istállóval való együttműködés lehetőségét.
Az UNDERCUT sorozatban adott interjújának egyik részlete most betekintést enged a döntés hátterébe, amely szorosan összefügg az Aston Martin jövőképével és a szimulációs eszközök, valamint a szélcsatorna tudatos használatának fontosságával.
A módszertan jelentősége
Newey egyértelmű álláspontot képviselt a technológiai infrastruktúra megfelelő használatával kapcsolatban.
"Hiába rendelkezik egy csapat a világ legjobb szélcsatornájával vagy szimulátorával, amennyiben nem megfelelő a korreláció a különböző modellek – az aerodinamika, a gumiabroncsok és a járműdinamika – között, ezek az eszközök értéktelenek maradnak. Mindehhez idő, elkötelezettség és következetes módszertan szükséges" – mondta a szakember.
A kijelentés különösen érdekessé válik annak fényében, hogy a Ferrari gyakran szembesült a nem optimális szélcsatorna-használat következményeivel, valamint a szimulált adatok és a versenypályán tapasztalt valós viselkedés közötti korrelációs problémákkal.
"Egy modern F1-es versenyautó rendkívül összetett szerkezet, amely nemcsak fizikai komplexitásában mutatkozik meg az alkatrészek hatalmas száma miatt, hanem ezt a komplexitást tovább fokozza a fejlesztéshez szükséges szimulációk mennyisége" – fejtette ki Newey.
Infrastruktúra kontra hatékonyság
A maranellói gárda ugyan kiemelkedő infrastruktúrával, a mezőny egyik legnagyobb költségvetésével és páratlan történelmi örökséggel büszkélkedhet, Newey szemében azonban az eszközpark és a nagy nevek önmagukban nem elegendőek. Meggyőződése szerint egy csapatnak hatékonyan, módszeresen és következetes technikai filozófiával kell működnie.
Az Aston Martin az elmúlt időszakban jelentős befektetéseket eszközölt az AMR Technology Campus létrehozásába, ahol az F1 legkorszerűbb szélcsatornája kapott helyet. "Az F1-es csapatok egyre inkább támaszkodnak a szimulációs eszközökre, beleértve a számítási áramlástan-dinamikát, a szélcsatornákat, valamint a versenypályán futó valódi autó és ezen eszközök közötti korrelációt. Ez a terület folyamatos fejlesztést igényel" – nyilatkozta Newey.
A 2026-os szabályváltozások tükrében
A 2026-os idényben alapvető szabályváltozások lépnek életbe mind az alváz, mind az erőforrások tekintetében. A rendelkezésre álló eszközöket leghatékonyabban használó csapatok meghatározó előnyre tehetnek szert ebben az átmeneti időszakban. Newey tisztában van ezzel, és olyan környezetet választott, amely megítélése szerint a leginkább lehetővé teszi a hatékony, módszeres munkavégzést és a teljes szakmai szabadságot.
A Ferrari számára egyértelmű az üzenet: egy integrált fejlesztési rendszer hiányában önmagában a tehetség nem elegendő a sikerhez.