Az Aston Martin fejlesztőpilótája első kézből számolt be a 2026-os szabályrendszernek megfelelő autó viselkedéséről.

A 2026-os szezonban életbe lépő gyökeres szabályváltozások jelentős átrendeződést hozhatnak a Forma-1 erőviszonyaiban, különösen azok után, hogy Adrian Newey, a sportág egyik legsikeresebb tervezője már az Aston Martin színeiben dolgozik az új korszak autóján. A zöld istálló a Honda motorszállítóval kiegészülve valódi kihívója lehet a jelenlegi élcsapatoknak, amit most a csapat fejlesztőpilótájának szavai is megerősítenek.

Jak Crawford, az Aston Martin által támogatott amerikai versenyző egy házon belüli interjúban részletesen beszámolt arról, milyen szerepet játszik a 2026-os projekt fejlesztésében. „A versenypályán kívül rengeteg időt töltöttem a szimulátorban, ahol nemcsak a jelenlegi AMR25 továbbfejlesztésében veszek részt, hanem a 2026-os projekt munkálataiban is aktívan közreműködöm," nyilatkozta a 20 éves pilóta, aki jelenleg a Formula 2-ben versenyez.

A fiatal amerikai tehetség szerint az új generációs versenyautók jelentősen eltérnek majd a jelenlegi konstrukcióktól, különös tekintettel az aktív aerodinamikai elemekre, amelyek a 2026-os szabályrendszer egyik legfontosabb újítását jelentik. „A szimulátorban már ismerkedhettem a 2026-os modellekkel, és ahogy várható volt, némileg másképp viselkednek, mint a jelenlegi generációs autók, hiszen olyan új aspektusokhoz kell hozzászokni, mint az aktív aerodinamika," magyarázta Crawford.

A 2026-os szabályrendszer értelmében kisebb és könnyebb versenyautók jelennek meg a rajtrácson, amelyeket jelentősen átalakított erőforrások hajtanak majd. Az új motorokban 50-50 százalékos arányban oszlik meg az elektromos energia és a fenntartható bioüzemanyagot használó belső égésű motor teljesítménye, miközben a DRS-t végleg nyugdíjazzák, helyét pedig az aktív aerodinamikai elemek veszik át.

Crawford hangsúlyozta, hogy bár a jelenlegi szimulációk nem tükrözik tökéletesen, hogyan fog viselkedni az autó a 2026-os ausztrál szezonnyitón, már most jó benyomást szerezhetnek a jövő évi konstrukcióról. „Lenyűgöző látni a fejlődést, amit a szélcsatorna-adataink és a Hondával való együttműködés alapján elértünk – korábban sosem vettem részt erőforrás fejlesztésében," lelkendezett a fejlesztőpilóta.

Az Aston Martin különösen izgalmas helyzetben van a 2026-os átállás kapcsán, hiszen a csapat kizárólagos használatba veszi a Honda erőforrásait, amelyek jelenleg a Red Bull két csapatát hajtják. A japán gyártó és a Red Bull együttműködése rendkívül sikeresnek bizonyult, összesen hat világbajnoki címet szerezve. Ezt a technológiai hátteret egészíti ki Adrian Newey zsenialitása, aki pályafutása során már a Williams, a McLaren és a Red Bull csapatával is bajnoki címeket nyert.

„Pilótaként még sosem éltem át ilyen mértékű szabályváltozást a Forma-1-ben, így különleges kiváltság, hogy olyan dolgokat láthatok, amiket mások nem, és részt vehetek ebben a projektben," tette hozzá Crawford, aki márciusban csatlakozott az Aston Martin fejlesztési programjához.

Miközben az amerikai versenyző aktívan közreműködik az Aston Martin 2026-os autójának fejlesztésében, saját jövőjét illetően is fontos tárgyalásokat folytat. Crawford akár az F1-es mezőnyben is feltűnhet 2026-ban, hiszen a belépő Cadillac F1-es csapattal folytat egyeztetéseket. „Sok múlik azon, mit érek el idén a Formula 2-ben. Ha megnyerném a bajnokságot, az nagyszerű lenne a karrierem szempontjából, és számos lehetőséget nyithatna meg, akár egy ülést a rajtrácson, akár tartalékpilóta pozíciót a Forma-1-ben," nyilatkozta a Motorsport.com-nak.

Az amerikai pilóta jelenleg a második helyen áll az F2-es bajnokságban, mindössze 17 ponttal lemaradva a listavezető Leonardo Fornarolitól, így jó esélye van a végső győzelemre. „Bármilyen helyet próbálunk találni a rajtrácson, legyen az a Cadillacnél, az Aston Martinnál vagy más csapatoknál. Voltak már tárgyalások a Cadillac projekttel kapcsolatban, de jelenleg nagyon lassan haladnak a dolgok. Részemről csak arra kell koncentrálnom, hogy jó munkát végezzek a Formula 2-ben," zárta gondolatait Crawford.