hero image

Hogyan befolyásolják a 2022-es F1-es autók sebességváltói a delfinezésüket?

OLVASS TOVÁBB
FORMA-1

Furcsa párhuzamot vont egy ex-F1-es Verstappen kiesése és Horner ügye között

FORMA-1

Ma 31 éve Ayrton Senna ismét történelmet írt az F1-ben

FORMA-1

„A Mercedes több partnere is hamarosan távozhat...”

FORMA-1

F1-technikai igazgató: Fernando Alonsóval pótolnám Hamiltont!

Motorsport.hu
2022/04/14 08:55
A Forma-1 2022-es szezonjának harmadik versenye után sem értette meg még pontosan a Mercedes, hogy mitől delfinezik csillapíthatatlanul az autója. Bár a probléma elsősorban aerodinamikai eredetű, könnyen lehet, hogy a Mercedesnek le kell ásnia az alapkoncepciójának mélyére, hogy megoldást találjon arra.
Ajánlott „5 perc sokk” – Wolff arról beszélt, hogyan közölte vele Hamilton, hogy távozik a Mercedestől

A Mercedes dolga már csak azért sem olyan egyszerű - már ha egy olyan problémát lehet egyszerűnek nevezni, amely a számításaik miatt megakadályozza őket abban, hogy az élmezőnyben harcoljanak, mert Melbourne-ben a Ferrari is látványosan delfinezett a hátsó egyenes végén, Charles Leclerc mégis domináns győzelmet aratott.

A Forma-1 hivatalos oldalának adatai szerint van egy nagyon lényeges különbség a Mercedes és a Ferrari delfinezése között: a Ferrarinál csak lényegesebb nagyobb tempónál – a mezőnyben is a legmagasabb tempónál jelentkezett a jelenség, ami azt jelentette, hogy bár az egyenesekben elkezdett delfinezni Leclerc és Sainz alatt az autó, azzal nem veszítettek időt, hiszen ahogyan azt Lando Norris mondta: „a delfinezés nem feltétlenül annyira rossz dolog, mert egyes autók sokat nyernek a delfinezést okozó tulajdonságokkal”.

Ebből arra lehet következtetni, hogy a Ferrari így is az optimálishoz közeli hasmagassággal teljesíthette a futamot, és a delfinezés a leggyorsabb kanyarokban sem jelentkezett náluk, miközben ez nem mondható el a Mercedesről, akiknek annyira magasra kellett volna emelniük az autójukat ahhoz, hogy a kanyarokban se jelentkezzen náluk a delfinezés, hogy azzal már jelentős leszorítóerőt, ergo teljesítményt veszítettek volt.

Mark Hughes elemzése szerint nem véletlen, hogy elsősorban a Mercedes-motoros autók szenvednek a jelenséggel, ennek azonban nem a Mercedes erőforrásának vélt vagy valós gyengesége az oka – bár Toto Wolff is elismerte, hogy a korábbi erőfölényüknek lőttek.

A további részletek előtt érdemes megemlíteni, hogy a McLarent nem feltétlenül szabad egy kalap alá vennünk az Aston Martinnal és a Williamsszel: egyrészt, a McLaren saját sebességváltóházat és hátsó felfüggesztést készít, és míg a másik két csapat úgy véli, hogy a delfinezés megszüntetésével oldhatják fel az autóban rejlő valódi teljesítményt, a McLaren elég hamar leszögezte, hogy az élmenőkhöz képest egyszerűen kevés leszorítóerőt termel jelenleg az autójuk – a delfinezéssel nem is volt olyan problémájuk, mint a többi Mercedes-motoros autónak.

Hughes szerint a Mercedes egy kifejezetten rövid sebességváltóházat tervezett a 2022-es szezonra, miután a hűtőradiátorokat és az erőforrást a Ferrari és Honda-motoros autókhoz képest a hátsó tengelyhez közelebb helyezték el, míg a Ferrari/Haas, Red Bull egy hosszabb sebességváltóházat készített, hogy a hátsó tengely előtt nagyobb terük legyen az oldaldobozok és a motorborítás formájának legideálisabb kialakítására.

A brit szakíró szerint legalább két lehetséges magyarázata van annak, hogy függ össze a sebességváltóház mérete és az autók delfinezése:

Egyrészt, a Ferrari vagy Honda-motoros autók relatíve keskenyebb sebességváltóháza miatt hatékonyabb áramlatokat tudnak a diffúzor fölé vezetni, amivel nem csak a diffúzor hatékonyságát növelik, de a padlólemez alatt érkező áramlások kevésbé lesznek hajlamosak arra, hogy leváljanak a padlólemez felületéről – ami a delfinezés ördögi körének első lépése.

A másik lehetséges magyarázat az lehet, hogy a rövid sebességváltóház miatt az autó súlypontjához képest nagyon kellemetlen helyen történik meg az áramlatleválás a padlólemezen, ami így még jobban felerősíti a hatás erejét.

Azt Hughes is leszögezi, hogy egyelőre lehetetlen ok-okozati kapcsolatot felállítani a jelenség és a Mercedes-motort és sebességváltót használó autók tulajdonságai között, de az is egyértelmű, hogy nem véletlen, hogy pont ez a három csapat szenved a legjobban a delfinezéssel.