hero image
Tesla
6 ó

Mélyrepülésben a Tesla Európában

A Tesla európai eladásai drámai mértékben, közel negyven százalékkal zuhantak az év első négy hónapjában.

Az amerikai elektromosautó-gyártó egyre komolyabb nehézségekkel néz szembe az európai piacon, ahol a frissített Model Y bevezetése sem hozta meg a várt áttörést. A Dataforce tanácsadó cég által az AutoNews Europe számára készített előzetes adatok alapján az idei év első négy hónapjában mindössze 62 313 Tesla talált gazdára a kontinensen, szemben az előző év azonos időszakában regisztrált 101 677 darabbal, ami 38,7 százalékos visszaesést jelent.

Különösen aggasztó áprilisi számok

A helyzet súlyosságát jól szemlélteti az áprilisi teljesítmény, amikor mindössze 7908 járművet értékesített a vállalat, ami 46,2 százalékos zuhanást jelent a 2024 áprilisában eladott 14 696 darabhoz képest. A márka zászlóshajójának számító Model Y esetében még drasztikusabb a visszaesés, hiszen az átfogó modellfrissítésen átesett típusból idén áprilisban mindössze 4743 darabot adtak el, szemben az egy évvel korábbi 9704 darabbal, ami 51,1 százalékos csökkenést jelent.

Általános visszaesés a modellpalettán

A Model 3 sem tudta kivonni magát a negatív tendencia alól, mivel az előző év azonos időszakában értékesített 4768 darabbal szemben idén áprilisban csak 3094 példány talált gazdára, ami 35,1 százalékos visszaesést jelent. A prémium szegmensbe tartozó Model S és Model X még ennél is rosszabbul teljesített, mivel a két modellből összesen csupán 69 darabot értékesítettek áprilisban, ami 69,1 százalékos zuhanást jelent a 2024 áprilisában eladott 224 darabhoz képest.

Piaci ellentmondások

Az amerikai gyártó helyzetét tovább súlyosbítja, hogy a visszaesés nem magyarázható a piac általános zsugorodásával. Az európai elektromosautó-piac ugyanis továbbra is bővül, amit jól mutat, hogy áprilisban a tisztán elektromos járművek eladásai 28 százalékkal növekedtek, míg a hagyományos hibridek 16, a plug-in hibridek pedig 12 százalékos pluszt könyvelhettek el. Ezzel szemben a benzines autók értékesítése 7,2 százalékkal, a dízeleké pedig 19 százalékkal csökkent.

Stratégiai kihívások

A Tesla jelenlegi helyzete azért is tekinthető különösen aggasztónak, mert az európai piac korábban stratégiai jelentőségű volt a vállalat globális terjeszkedésében. A hagyományos konkurencia mellett egyre erősebb kihívást jelentenek az olyan új szereplők, mint a BYD és más kínai márkák, amelyek kedvezőbb árú és korszerű elektromos járművekkel nyerik meg a vásárlókat.

Noha Elon Musk vezérigazgató továbbra is határozott elképzelésekkel rendelkezik a vállalat jövőjét illetően, a jelenlegi piaci tendenciák alapján kérdéses, meddig tartható fenn a jelenlegi stratégia. A részvényesek türelme sem végtelen, különösen ha figyelembe vesszük a folyamatosan romló értékesítési adatokat és az egyre élesedő versenyt.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL