hero image

Most már az FIA is elismeri, hogy „túlreagálták”

OLVASS TOVÁBB
FORMA-1

Fernando Alonso a VIP-ból figyelte a Real Madrid-Bayern München meccset (videó)

FORMA-1

Csak egy pilóta van, aki minden idei nagydíjon a top 4-ben végzett

FORMA-1

Videó: Nem sokon múlt a hatalmas baleset a Miami Nagydíj utolsó körében

FORMA-1

A Red Bull a bokszban is hihetetlenül gyors (videó)

Motorsport.hu
2022/12/15 09:29
Az FIA bevallotta, hogy 2022-ben kissé túlreagálták a fekete-narancssárga zászló használatát, és talán olyan esetekben is alkalmazták azt, amikor egyáltalán nem volt rá szükség. Év végére azonban már korrigáltak.
Ajánlott Kép: Így fest az F1-es Ferrarin a „sárvédő” – még keressük a szavakat...

A fekete-narancssárga jelzést akkor mutatják fel egy versenyzőnek, amikor az autóján valami olyan sérülés keletkezett, amely veszélyezteti a saját vagy a többi pilóta biztonságát. Ilyen esetekben pedig ki kell állni a bokszba, hogy a csapat javításokat hajthasson végre.

Az idei évben egyértelműen Kevin Magnussen és a Haas itta meg a levét ennek a szabálynak, hiszen a dánt három alkalommal (Kanada, Magyarország, Szingapúr) kötelezték arra, hogy álljon ki első szárnyat cserélni, miután annak véglapja rendre megsérült egy-egy rajt utáni kisebb koccanásban.

Günther Steinerék pedig többször hangot is adtak nemtetszésüknek, mert szerintük a zászlójelzések feleslegesek voltak, mivel egyik alkalommal sem volt veszélyes Magnussen autója.

A dolgok aztán újra a figyelem középpontjába kerültek Amerikában, amikor Fernando Alonso utólag kapott büntetést, mert az Alpine-ját végül nem ítélték elég biztonságosnak a Lance Stroll-lal történt ütközést követően.

Végül később aztán semmissé tették az egészet, de ez az eset is rávilágított arra, hogy a fekete-narancs jelzés alkalmazása egyáltalán nem konzisztens, és talán a kelleténél többször is „lengette” azt be az FIA, miközben a korábbi években szinte nem is láttuk előkerülni.

A szezon végén aztán a szövetség együléses ügyeiért felelős vezető szakembere, Nikolasz Tombazis beszélt arról, hogy Juki Cunoda egy korábbi azeri esete miatt szigorítottak a zászlójelzés használatán, de utólag már ő is elismeri, hogy túlmentek egy határon.

Cunodának idén Bakuban hibásodott meg elég furcsán a DRS-e, melyet a szerelők végül némi szigetelőszalag használatával próbáltak megoldani. A japán ezek után folytathatta a futamot, de már nem nyithatta az eszközt. Az FIA azonban nem szólt bele a dolgokba.

„Átvizsgáltuk a fekete-narancs zászlóra vonatkozó kritériumokat Mexikótól kezdve, és láttuk, hogy utána egy vagy két autó már nem kapta azt meg. Túlreagáltuk a helyzetet, mert Bakuban az egyik autó olyan sérüléssel ment, amilyennel nem szabadott volna – az egyik AlphaTaurinak szigetelőszalaggal oldották meg a hátsó szárnyon keletkezett sérülését. Az komoly rizikó volt és elrontottuk” – ismerte el Tombazis.

„Mindez pedig ahhoz vezetett, hogy utána már akkor is veszélyesnek nyilvánítottunk autókat, amikor az még talán csak a határon volt, szóval a rossz irányba mentünk el, és az Amerikai Nagydíj után korrigáltunk is a helyzeten.”

A görög szakember arról is beszélt, hogy a sérülés mértékének megállapítása azért elég nehéz feladat. „Nem egyszerű. Ettől függetlenül továbbra is felmutatnánk a zászlót az olyan autóknak, melyek komolyabb strukturális sérülést szenvedtek, mint ami Lewis Hamiltonnál is volt Szingapúrban, amikor az első szárnya folyamatosan az aszfalthoz ért.”

„Az esetek 99 százalékában viszont a csapatok amúgy is behívják a versenyzőt a bokszba, szóval nincs szükség beavatkozásra a részünkről, mivel elsősorban ők a felelősek az autókért, mi azonban már nem mutatnánk fel a zászlót egy lifegő szárnyvéglap miatt.”

Ezek szerint akkor Magnussenék megkönnyebbülhetnek 2023-ra.