ERŐSEN AJÁNLOTT

FIA-ellenőrök kopogtatnak Maranellóban − Veszélyben a Ferrari autója?
hero image
X / Aston Martin Aramco F1 Team

Az Aston Martin AMR25 titkos fegyvere: Radikális oldaldobozok forradalmosítják a hűtési rendszert

Az Aston Martin legújabb versenyautója a pályán mutatta meg azokat az innovatív aerodinamikai megoldásokat, amelyeket a korábbi rendereken nem lehetett észrevenni.

Az AMR25 első pályás megjelenése során feltárultak a silverstone-i mérnökök által bevezetett jelentős technikai újítások, amelyek között különösen szembetűnő az új első szárny, amely egy továbbfejlesztett alsó részt előz meg. A legmegdöbbentőbb jellemzők azonban kétségkívül az oldaldobozok, amelyek a mezőny egyik legmélyebben kivájt kialakítását mutatják, olyannyira, hogy nagy hűtőrácsokat igényelnek a motorházon.

Az első szárny esetében az Aston Martin betartotta ígéretét, hiszen az AMR25 orrának rögzítési pontja mostantól kiterjed a fő profilra, blokkolva a második elemmel való érintkezést, amely korábban a padlózat felé irányuló légáramot táplálta. Emellett a lefelé hajló rész nagyobb szélességével a hátsó szárny belépő élének vonalvezetése is megváltozott. Az új szárny láthatóan inkább a talajjal való kölcsönhatásra és a talajeffektusra támaszkodik a leszorítóerő létrehozásához, ami összhangban áll azzal a kitűzött céllal, hogy alacsonyabb sebességnél is több leszorítóerőt szabadítsanak fel.

Padló és oldaldobozok

Az első szárny által irányított légáramlatok a felfüggesztésen keresztül jutnak el a padlólemezig. Bár a Venturi-csatornák bemeneti szakaszának és az alsó felületeknek a változtatásai nem láthatók, a külső perem módosításai jól kivehetők.

A 2025-ös első specifikáció rövidebb oldalsó extraktort tartalmaz, ahol az örvénygenerátorok száma négyről háromra csökkent. Összességében a csapat a folytonosság útját választja az új padlólemezzel, egy evolúciós megközelítésre törekedve, amely javítja a jelenségek megértését ahelyett, hogy teljesen új geometriákat vezetne be.

Az AMR25 megerősíti az oldalsó légbeömlők új P-alakját is, amely egyre népszerűbb megoldás a mezőnyben. Különösen feltűnő az új szellőzőnyílások rendkívül kis mérete, akárcsak a 2024-es rendkívül vékony vízszintes rések.

Motorfedél és hűtés

Az oldaldobozok karcsúsítása és az oldalsó légbeömlők szűkítése a belső csatornák és hűtők mélyreható átszervezését igényelte, ami jól látható a motorháztetőn. A forma mellett, amely nagyobb lefelé ívelést mutat, hogy visszaterelje és felgyorsítsa a légáramlatokat a hátsó szárny felé, feltűnőek a nagy hűtőrácsok. Az AMR24-en a bordák csak a felső felület mentén nyíltak ki, még a mexikói nagydíj legerősebb konfigurációjában is, míg az új autón szélesebbek és kifelé nyúlnak.

Az ezen a területen távozó hő nem kedvez az oldaldobozok körüli aerodinamikai tisztaságnak, de nyilvánvalóan a veszteségeket bőven ellensúlyozzák az oldalak és a légbeömlők elvékonyodása által biztosított előnyök. A motorháztetőnél észrevehető az új stabilizáló uszony is, amelynek fogazott profilja átszervezi a hátsó szárny felé irányított örvényeket.

Az első felfüggesztésről készült képek nem árulnak el meglepetéseket a lengőkarok és a kormányrúd elrendezésében a nyomórúd-elrendezés körül, megerősítve a 2024-es evolúciót. Ehelyett a fékhűtő csatornák változtak meg, amelyeket úgy terveztek, hogy optimalizálják a gumiabroncsok hőgazdálkodását és a hő elvezetését a kerekek mögött, kölcsönhatásba lépve a turbulens nyomvonallal.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL