Motorsport.hu|2025. 11. 20. 07:30
Gernot Döllner világossá tette, hogy a 2026-os szabályok stabilitására van szükség, egy korai módosítás pedig nemcsak az Audi, hanem az összes csapat számára problémát okozna.

Az Audi müncheni bemutatkozásán Gernot Döllner vezérigazgató ambiciózus terveket vázolt fel a márka jövőjéről a Forma-1-ben, amelynek keretében 2030-tól már világbajnoki címért harcolnának. A kérdés azonban adott: mi történik, ha a sorozat előbb, akár már 2028-ban új technikai szabályozást vezet be?

Ez a forgatókönyv egyáltalán nem elképzelhetetlen, hiszen Mohammed bin Sulayem, az FIA elnöke többször is beszélt arról, hogy a 2028-as szezonra érkező változtatások nem kizártak. Ha ez bekövetkezik, a 2026-ban életbe lépő szabályok mindössze három évig maradnának érvényben.

Döllner nem hagyta kétségek között a hallgatóságot azzal kapcsolatban, hogy az Audi mit gondol erről a lehetőségről. "Egyértelműen kommunikáltuk, hogy rendkívül elégedettek vagyunk a 2026-tól érvényes szabályokkal, és több évre van szükségünk a stabilitáshoz. Egy alapvető szabályváltozás két éven belül gazdaságilag nem lenne kivitelezhető – és ez nem csak ránk vonatkozik, hanem az összes csapatra" – mondta, majd hozzátette, hogy amennyiben újabb szabálymódosítás érkezik, annak legkorábban 2029-ben vagy 2030-ban kellene életbe lépnie.

A 2026-os technikai szabályok voltak azok, amelyek az Audit végül meggyőzték arról, hogy érdemes belevágniuk a Forma-1-be. Az ingolstadti gyártó és a többi csapat jelentős összegeket fektetett a következő generációs turbóhybrid motorok fejlesztésébe, így egy esetleges 2028-as vagy azt követő szabályváltozás, amely akár a hibrid komponenseket is eltörölhetné, gyakorlatilag semmissé tenné ezeket a befektetéseket.

Döllner kiemelte, hogy a 2026-ban érvénybe lépő szabályozás volt a "döntő tényező" abban, hogy belépjenek a sorozatba, ugyanakkor a költségvetési sapka és a csapatok közötti versenyfeltételek kiegyenlítése is kulcsfontosságú szerepet játszott a döntésben.

Stefano Domenicali, a Forma-1 vezérigazgatója tisztában van azzal, hogy milyen fontos az Audi számára a stabilitás, és nem is akarja felborítani a németek terveit. A müncheni bemutatón arról beszélt, hogy "új korszak kezdődik olyan fontos vállalatokkal, mint az Audi", majd hangsúlyozta, hogy hosszú távú kapcsolatot szeretnének kiépíteni a márkával. "Nem akarok végdátumot meghatározni, mert ez a projekt csak most kezdődik" – nyilatkozta Domenicali, kitérve arra is, hogy a Forma-1-nek folyamatosan újra kell gondolnia a "relevancia kérdését".

A gyakori szabályváltozások részét képezik ennek a folyamatnak, és Domenicali szerint a 2026-os módosítások – amelyek nemcsak az erőforrást, hanem az energiamenedzsmentet, az autók felépítését és a vezetési stílust is érintik – pozitív hatással lehetnek a sorozatra. "Éppen ez a pozitív, mert a Forma-1 mindig is a rövidülő fejlesztési ciklusokból élt" – fogalmazott a vezérigazgató.