Motorsport.hu|2025. 08. 22. 09:24
A költségplafon máris komoly akadályt gördít a csapat elé.

A Cadillac 2026-ban hivatalosan is csatlakozik a Forma–1 mezőnyéhez, ám a bemutatkozás előtt már most szembesültek egy váratlan kihívással. A költségvetési plafon ugyanis megakadályozza, hogy az amerikai alakulat kiaknázza egyik legértékesebb technológiai erőforrását.

Az FIA és a Forma–1 vezetése zöld utat adott a Cadillac nevezésének, így a csapat a sportág tizenegyedik résztvevőjeként mutatkozhat be. A projekt ütemesen halad előre, az első két idényben a Ferrari ügyfélcsapataként indulnak, majd 2028-tól saját motorral, teljes gyári konstrukcióként terveznek versenyezni.

A RacingNews365 információi szerint a Cadillac már az első versenyzőjét is megszerezte, aki nem más, mint a rutinos Valtteri Bottas, aki jelenleg a Mercedes tartalékpilótájaként dolgozik.

Szűkre szabott együttműködés

A Cadillac F1 a TWG Group része, amely 2024 novembere óta birtokolja az IndyCarban és a Formula E-ben is jelen lévő Andretti Globalt. A TWG Motorsport 2025 februári létrehozásával logikusnak tűnt egy technikai együttműködés a Cadillac F1 és az Andretti Formula E között, különösen az elektrifikáció területén.

A valóság azonban sokkal szigorúbb. A Forma–1 költségplafonja ugyanis gyakorlatilag kizár minden érdemi technológiai transzfert a cégcsoporton belül. A szabályalkotók célja egyértelmű volt, mindenáron meg szerették volna akadályozni, hogy a csapatok az erőforrások összevonásával kijátsszák a pénzügyi korlátokat.

„Rémálom” a költségplafon

Roger Griffiths, az Andretti Formula E csapatának vezetője megerősítette, hogy a szabályozás komoly problémát jelent.

„Kezdetben folytattunk megbeszéléseket a lehetséges együttműködésről, de a költségplafon mindent rendkívül megnehezít. Szinte lehetetlen bármiféle tudást vagy technológiát átcsoportosítani a programok között” – mondta Griffiths.

Bár a Cadillac és az Andretti közötti egyeztetések továbbra is zajlanak, a szabályok világosan kijelölik a határokat. Ez jelentősen szűkíti a mozgásteret, és megnehezíti, hogy az amerikaiak közvetlenül profitáljanak a Formula E-ben szerzett tapasztalatokból.

Új akadály a Cadillac előtt

Az Egyesült Államokból érkező csapat tehát kénytelen lesz önállóan megoldani a felmerülő kihívásokat, annak ellenére, hogy az Andretti szakértelme hasznos támpont lehetne az F1 elektrifikációs folyamatában.

Bár a szabályok hátrányt jelentenek, a Cadillac ambíciói változatlanok. Bottas várható érkezésével és a gyártói háttérrel egyértelműen komoly tervekkel vágnak neki a projektnek.

Hogy mindez végül elég lesz-e a költségplafon jelentette akadályok kompenzálására, az csak a következő évek során derülhet ki.

Élő közvetítés