Motorsport.hu|2025. 10. 12. 07:09
A Ferrari volt technikai igazgatója húsz év után váltott, és olyan új kihívásokra vágyott, ahol a másolás nem opció.

A Forma–1 technikai személyzetének átigazolási időszaka gyakran ugyanolyan izgalmas fordulatokat tartogat, mint a versenyzői átigazolások. Enrico Cardile, a Ferrari korábbi technikai vezetőjének távozása azonban még ebben a mezőnyben is különleges figyelmet érdemelt, hiszen közel két évtizednyi maranellói szolgálat után döntött úgy, hogy új kihívások felé fordul.

A 2024-es nyár egyik legváratlanabb bejelentése volt, amikor kiderült, hogy az SF-25 fejlesztésének atyjaként ismert szakember az Aston Martin színeiben folytatja pályafutását. A hír különösen azért keltett nagy visszhangot, mert Cardile éppen akkor hagyta ott a Ferrarit, amikor az olasz csapat kezdett visszakapaszkodni a csúcsra.

Az átigazolás azonban korántsem ment olyan egyszerűen, mint azt eredetileg tervezték. Lawrence Stroll csapata mindent megtett, hogy minél hamarabb munkába állíthassa új technikai vezetőjét, ám a Ferrari jogi úton próbálta ezt megakadályozni. A modenai bíróság végül az olasz istálló javára döntött, így Cardile kényszerpihenőjét jelentősen meghosszabbították.

"A bíróság álláspontja szerint a korábbi alkalmazott már azzal megszegte a versenytilalmi megállapodást, hogy az eredetileg tervezettnél korábban kívánt munkába állni az Aston Martinnál" – idézte a La Repubblica a bírósági dokumentumokat. "Ez tisztességtelen versenyelőnyhöz juttatta volna új munkaadóját, ami helyrehozhatatlan károkat okozhatott volna a Ferrarinak."

Az eredetileg 2025 áprilisára tervezett munkakezdés így júliusig tolódott, ami jelentősen átírta az Aston Martin fejlesztési menetrendjét. Cardile azonban filozófikusan fogta fel a kényszerszünetet, és ezt az időt a csapat új technikai koncepciójának kidolgozására fordította.

"A Ferrari és az Aston Martin között alapvető kulturális különbségek vannak" – fejtette ki részletesen Cardile. "Maranellóban minden folyamat, minden eszköz és módszer évtizedek alatt csiszolódott tökéletesre. Ez egyszerre jelent hatalmas előnyt és bizonyos szempontból korlátozó tényezőt is. Az Aston Martinnál viszont most alakítjuk ki ezeket a rendszereket, ami egyedülálló lehetőséget teremt arra, hogy a legmodernebb megoldásokat építsük be a szervezetbe."

A szakember külön kiemelte az új technikai infrastruktúra jelentőségét.

"A CoreWeave szélcsatorna és az új szimulátor olyan eszközök, amelyekben hatalmas potenciál rejlik. De nem elég csak birtokolni ezeket – meg kell tanulnunk maximálisan kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket. Ez egy összetett folyamat, amely a technológia mellett az emberi tényezőt is magában foglalja."

Cardile határozott víziót fogalmazott meg új csapatának. "Amikor átvettem a technikai részleg irányítását, az első és legfontosabb üzenetem az volt, hogy saját identitást kell építenünk. Természetesen figyelemmel kísérjük, mi történik a paddockban, de nem az a célunk, hogy lemásoljuk mások megoldásait. Egy versenyképes Forma–1-es csapat nem működhet követő üzemmódban."

Az olasz mérnök szoros együttműködésben dolgozik Andy Cowellel és Adrian Newey-val, akik szintén kulcsszerepet játszanak az Aston Martin technikai fejlődésében. "Mindannyian egyetértünk abban, hogy a siker kulcsa nem a másolás, hanem az innováció. Olyan szervezetet építünk, amely képes lesz új standardokat állítani a Forma–1-ben."

"A mi utunk talán hosszabb és rögösebb, mintha egyszerűen lemásolnánk a sikeres megoldásokat, de csak így válhatunk igazi élcsapattá" – magyarázta Cardile. "Lawrence Stroll teljes támogatását élvezzük ebben a folyamatban. Ő pontosan érti, hogy a tartós siker érdekében néha több időt kell szánnunk az alapok lerakására."

A technikai igazgató kitért a csapat szervezeti felépítésének átalakítására is. "Karcsú, hatékony szervezetet építünk, ahol minimalizáljuk a pazarlást és maximalizáljuk az erőforrások kihasználását. Ez nem csak a technikai fejlesztésekre vonatkozik, hanem a teljes működési struktúrára is."

Élő közvetítés