A Haas csapatfőnöke, Komacu Ajao szerint a Toyotával kötött technikai együttműködés olyan területeken erősíti a csapatot, ahol a szabályok megakadályozzák a Ferrari bevonását.

Komacu Ajao, a Haas csapatfőnöke elmondta, hogy a Toyota Gazoo Racinggel tavaly októberben kötött megállapodás jelentősen kiegészíti a Ferrari erőfeszítéseit, miközben a csapat még mindig azon dolgozik, hogyan bővíthetné az együttműködés körét. A partnerség révén a világ legnagyobb autógyártója valamilyen formában visszatért az F1-be.

„Ez a csapat nem létezne a Ferrari nélkül. Amit a Toyota hoz nekünk, az olyan területeken segít, ahol a szabályozás miatt a Ferrari nem tud" - nyilatkozta Komacu a The Japan Timesnak.

A technikai szabályok megkövetelik, hogy minden csapat saját maga tervezze és építse meg bizonyos „listás" alkatrészeit ahhoz, hogy „konstruktőrnek" minősüljön, míg más részek beszerezhetők olyan csapatoktól, mint a Ferrari.

„Természetesen gondolkodunk azon, mit tehetünk rövid-, közép- és hosszú távon, de valójában még mindig egymás megismerésének szakaszában vagyunk. Jól halad az együttműködés, de mint minden nagyobb projekt esetében, két nagyon különböző vállalat együttműködéséhez idő kell" - tette hozzá a japán származású csapatfőnök.

A japán támogatásnak köszönhetően a Haas először indíthatott TPC (korábbi autók tesztelése) programot, lehetőséget adva 2025-ös pilótáinak, Esteban Oconnak és Oliver Bearmannak, hogy januárban, az új szezon kezdete előtt régebbi autókat vezethessenek Jerezben.

A Toyota is profitál az együttműködésből, hiszen a Haas tanulási terepet biztosít mérnökeinek és szerelőinek. Régi gyári pilótájukat, Hirakava Rjót a Japán Nagydíj után a Haas tartalékpilótájává nevezték ki, szerepköre négy gyakorlási lehetőséget is tartalmaz a szezon hátralevő részében.

Bár a Haas a mezőny talán legkisebb csapata, Kadzsi Maszaja, a Toyota Gazoo Racing igazgatója szerint a partnerség tökéletesen illeszkedik az autógyártó stratégiájába. „Kevés emberük van, de eredmény- és folyamatkezelés szempontjából lenyűgöző a teljesítményük, ez nagyon vonzó számunkra. Erős és gyenge pontjaik tökéletesen illenek a mi gyenge és erős pontjainkhoz, így erős kapcsolatot építhetünk."

Mindkét fél egyértelművé tette, hogy együttműködésük hosszú távú lesz. Kadzsi szerint ez „csak a kezdet", ami arra utal, hogy a két fél a jövőben még szorosabbra fűzheti kapcsolatát.

„Versenyzőink és mérnökeink nagyon motiváltak, hogy a csúcskategóriában próbálhassák ki magukat, és mindent megtanulhassanak a csúcstechnológiás autókról. Az első dolog tehát az emberek motivációja, ami nagyszerű számunkra, a technológia pedig mostantól következik. Ez csak a kezdet."

A Toyota korábban 2002-ben gyári csapatot indított az F1-ben, de a 2008-as gazdasági válaság során az autógyártót ért egyre nagyobb veszteségek miatt az évtized vége előtt kivonult a sorozatból. Az F1-es projektet súlyosan kritizálták, mivel a Toyota csillagászati költségvetése ellenére egyetlen győzelmet sem ért el nyolc szezon alatt.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL