Az FIA egy átfogó intézkedéscsomagot vezet be a 2026-os szezonban, hogy megakadályozza, hogy egyetlen motorgyártó tartósan uralja a Forma-1-et. Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyekért felelős igazgatója elmondta, hogy a cél az, hogy senki ne kerüljön behozhatatlan hátrányba az új erőforrás-szabályok életbe lépésekor.
A 2014-es szabályváltás után a motorok bonyolultabbá váltak, ami lehetőséget adott a Mercedesnek, hogy éveken át meghatározza a mezőnyt. Most viszont az FIA a technológia egyszerűsítésére törekszik, ugyanis eltűnik az MGU-H, és szigorúbb korlátozások lépnek életbe, így jelentősen csökken annak esélye, hogy egyetlen gyártó hosszú távon domináljon.
Annak érdekében, hogy egy márka, amely kezdetben lemarad, ne süllyedjen végleg a mezőny végére, az FIA bevezeti az „Extra fejlesztési lehetőségek teljesítménybeli lemaradás esetén” programot.
Minden hatodik verseny után elemzik a gyártók átlagos teljesítményét, és akik egy bizonyos szint alatt teljesítenek, többletforrásokat kapnak, nevezetesen nagyobb fejlesztési költségkeretet, több tesztpadórát és hosszabb időt az új specifikációk homologizálására.
Soha többé 2014
„Nem hiszem, hogy ismét előfordulna, hogy egy motorgyártó olyan mértékben uralja a mezőnyt, mint akkor. Akkoriban a hajtáslánc sokkal bonyolultabb lett, most viszont épp ellenkezőleg, leegyszerűsítjük a technológiát. Az MGU-H eltűnik, és több területen is szigorúbb szabályok jönnek. Új gyártók is érkeznek, de természetesen mindig benne van a kockázat, hogy valaki az első próbálkozásnál elmarad, hiába a költségkorlát és a korlátozott tesztidő.”
Fontos hangsúlyozni, hogy ez a program nem jelent teljesítménykiegyenlítést, hiszen mindenki ugyanazokkal a technikai szabályokkal dolgozik, nincs változás a motor lökettérfogatában vagy az engedélyezett üzemanyagban. Tombazis felidézte a Honda és a McLaren 2015-ös együttműködését, amikor a japán gyártó szinte korlátlanul költött a felzárkózásra, ám a jelenlegi költségplafon mellett ez már nem lenne lehetséges külső támogatás nélkül.
„Ha nem lenne költségplafon, a kevésbé versenyképes gyártók egyszerűen többet költenének. Amikor a Honda 2015-ben csatlakozott, és lemaradt, komoly összegeket kellett befektetniük a felzárkózáshoz. A költségkorlát miatt viszont fennáll a veszélye, hogy sosem sikerül ledolgozni a hátrányt. Senki nem akarja, hogy örökké a mezőny végén maradjon, ez nem lenne igazságos.”
A program részeként azok a gyártók, akik komoly megbízhatósági problémákkal küzdenek, szintén lehetőséget kapnak extra fejlesztésekre, ami megakadályozza, hogy egy csapat a teljes költségvetését motorcserékre költse. Tombazis kiemelte, extrém esetekben bizonyos egységek mentesülhetnek a költségplafon alól, bár ennek részletei még véglegesítésre várnak.
„Dolgozunk a rendszer utolsó simításain. A motorgyártók nagyon együttműködőek. Ha valaki komoly megbízhatósági gondokkal indul, lehetőséget kap a fejlesztésre. Nem lenne ésszerű kizárni azokat, akik folyamatosan problémákkal küzdenek – ezek a motorok rendkívül drágák, és enélkül a mechanizmus nélkül gyorsan elérnék a költségplafont", mondta.
