A Minisztertanács infrastrukturális törvényrendeletének keretében példátlan mértékű támogatást szavazott meg az olasz állam a Forma-1-es hagyományok megőrzésére, amelynek értelmében az elkövetkező évtizedben összesen 40 millió eurót juttatnak az Olasz Autóklubnak (ACI) a monzai és imolai nagydíjak finanszírozására.
Az infrastrukturális minisztérium által biztosított támogatási program első lépéseként 2025-ben 5,25 millió euró érkezik a szervezőkhöz, majd 2026-tól 2032-ig évente további 5 millió euró áll rendelkezésre a két patinás versenyhelyszín infrastrukturális fejlesztésére és a versenyek lebonyolítására.
Nemzetgazdasági érdek a versenyek megtartása
A monzai és imolai versenyhétvégék messze túlmutatnak a motorsport világán, amit jól szemléltet a JFC Observatory által készített tanulmány. A kutatás szerint kizárólag a 2024-es monzai nagydíj megközelítőleg 340 millió eurós gazdasági hatást generált Brianza térségében, Lombardiában és az egész országban, jelentős turisztikai és kereskedelmi fellendülést eredményezve.
A Liga regionális tanácsi frakcióvezetője, Alessandro Corbetta nyilatkozatában a monzai versenypálya történelmi és kulturális jelentőségét hangsúlyozta. "A Sebesség Temploma kivételes lehetőséget biztosít régiónk számára, ezért pártunk határozottan kiáll megőrzése mellett" - mondta a politikus.
Hosszú távú tervek a modernizációra
Attilio Fontana, Lombardia tartomány elnöke örömmel fogadta a bejelentést, külön megköszönve Matteo Salvini infrastrukturális miniszter és a kormány elkötelezettségét. "A monzai versenypálya presztízse megkérdőjelezhetetlen, ami egész évben vonzó helyszínként szolgál mind a sport-, mind a kulturális események számára. A régió továbbra is támogatja a Sias és az ACI erőfeszítéseit a létesítmény folyamatos fejlesztésében" - nyilatkozta Fontana.
A támogatás egyik fő célkitűzése az ország motorsport-turizmusának fellendítése és Olaszország globális pozíciójának megerősítése. Monza szerződése 2031-ig biztosított, ugyanakkor Imola jövője egyelőre bizonytalan. A most megszavazott források kulcsfontosságúak lesznek az infrastruktúra korszerűsítésében, amit jól példáznak a monzai felújítások és a Paddock Club tervezett bővítése.
Az olasz kormány határozott szándéka ellenére azonban a két verseny megtartása továbbra sem garantált. A Liberty Media szabályozása értelmében egy ország alapvetően csak egy versenyt rendezhet, bár az Egyesült Államok kivételesen három futamot is tarthat, Spanyolország pedig 2026-tól két nagydíjnak adhat otthont. Mindez azt jelenti, hogy az olasz helyszíneknek egyre erősödő nemzetközi versenyben kell helytállniuk.