Kiss Sándor|2025. 11. 22. 17:57
A kevés adat és komoly szemcsésedés miatt több stratégia is életképes lehet.

A Las Vegas-i időmérő és a szabadedzések körülményei miatt a csapatok különösen nehéz helyzetben vannak, ugyanis a rendelkezésükre álló információk alapján szinte lehetetlen pontosan megjósolni, melyik stratégia lehet a leggyorsabb a vasárnapi futamon.

A Pirelli motorsport-vezetője, Mario Isola szerint a mezőnynek rugalmasan kell gondolkodnia, hiszen a kevés adat és a pálya friss aszfaltfelülete komoly kihívást jelent.

A nedves pályán rendezett kvalifikáció során a versenyzők alacsony tapadásról, csúszkálásról és szokatlan viselkedésű abroncsokról számoltak be, miközben inter és esőgumit is használtak. Többen úgy fogalmaztak, hogy „ezek voltak a legrosszabb körülmények, amelyekkel az F1-ben találkoztak”.

A probléma abból fakad, hogy a futamra száraz időt várnak, így az időmérő szinte egyáltalán nem ad támpontot. Emellett a szabadedzések sem segítettek sokat, ugyanis az első és a harmadik tréning három és fél órával korábban zajlott, mint a verseny kezdési időpontja, míg a második edzést két piros zászló is megszakította, megakadályozva a hosszabb etapok teljesítését.

Egy- vagy kétkiállásos stratégia lehet a kulcs

A Pirelli szerint több stratégiai opció is életképes, ugyanis a C3-as, C4-es és C5-ös keverékek mind érzékenyek a szemcsésedésre, különösen akkor, ha a csapatoknak agresszívan kell támadniuk a pozícióért.

„Az egy és a kétkiállásos taktika nagyon közel van egymáshoz időben, így egyelőre nem tudom megmondani, hogy egy vagy két kiállásra készülnek-e” – mondta Mario Isola, majd hozzátette, hogy a csapatoknak alkalmazkodniuk kell a körülményekhez.

„Nagyon kevés adat áll rendelkezésre, így rugalmasnak kell lenniük, ugyanis tudjuk, hogy a pálya még friss, ami miatt többeknél is szemcsésedés jelentkezett”.

Arra is rámutatott, hogy ha a verseny elején komoly csata alakul ki és emiatt nagy tempót diktálnak, a szemcsésedés könnyen súlyosbodhat: „Ha a futam elején erősen kell nyomniuk, és emiatt kialakul a szemcsésedés, akkor azt nagyon nehéz kezelni”.

Isola szerint ilyen helyzetben egy kétkiállásos megoldás előnyt jelenthet. „Ilyenkor egyszerűen csak degradáció lép fel, és itt valószínűleg erős alulkormányzottság is társul hozzá, mert az első tengelyen nagyobb a szemcsésedés mértéke. Ebben az esetben előny lehet két kiállást választani, új gumikat feltenni, és kihasználni az extra tapadást, akár egy alávágás segítségével”.

A gumibeszállító ugyanakkor úgy véli, hogy megfelelő kezeléssel az egykiállásos stratégia is működhet. „Számításaink szerint a közepes gumiról a keményre váltás, egyetlen megállással, a 20. és 26. kör között lehet ideális” – magyarázta.

Isola arra is felhívta a figyelmet, hogy sok csapat megtartotta mindkét kemény keveréket a futamra, ami biztató jel. „Tegnap szemcsésedést láttunk a közepesen és a lágyon is” – részletezte, majd hozzátette, hogy nagyobb terhelés mellett a közepes volt a legérintettebb.

Az utcai pályán nehéz előzni, így a pályapozíció kulcsfontosságú lehet, ami szintén az egykiállásos taktika felé billenti a mérleget. „Ha valaki közepes keverékkel rajtol, akkor a 12. és 18. kör között kell megfontolnia a kiállást, majd keményet rakhat fel, és a második kemény garnitúrát a futam végére tartogathatja”.

Isola szerint ez a közepes–kemény–kemény felállás nincs messze időben az egykiállásos verziótól, így akár versenyképes alternatíva is lehet.

Röviden kitért arra is, hogy a lágy gumival csak kétkiállásos stratégia képzelhető el: „Ha valaki a lágyat szeretné használni, létezik a lágy–közepes–lágy vagy más két kiállásos kombináció, de a lággyal két kiállásban kell gondolkodni.”