A spanyol pilóta már a szombati sprintfutamon szerzett harmadik helyével gyakorlatilag eldöntötte a bajnokságot, így a motegi hétvégén már csak az ünneplés volt hátra, annak ellenére, hogy még hátra van öt futam a szezonból.
Marquez olyan domináns helyzetet alakított ki az összetettben, hogy még akkor is világbajnok lett volna, ha hat pontot veszít legfőbb kihívójával, Alex Marquezzel szemben a futamon.
A Gresini versenyzője azonban gyengén teljesített és csak hatodik lett, így Marc Marquez előnye 201 pontra nőtt, ami jelentősen meghaladja a bajnoki címhez szükséges 185 pontot. Ez a siker Marquez kilencedik világbajnoki címét jelenti minden kategóriában, a MotoGP-ben pedig a hetediket, amivel utolérte örökös riválisát, Valentino Rossit az örökranglistán.
A futamon Bagnaia hibátlanul rajtolt és megartotta a vezetést az első kanyarban, Pedro Acosta pedig KTM-jével a második helyre ugrott Joan Mir Hondája elé. Acosta megpróbálta támadni Bagnaiát az ötös kanyarban a vezetésért, ám az olasz nemcsak kivédte a támadást, hanem a második kör végére már egy másodperces előnyre tett szert.
Ezzel Acosta Marquez szorításába került, aki az első körben már maga mögé utasította Mir Hondáját a harmadik helyért. Marquez hosszú időt töltött a KTM mögött, közben hibát is vétett a 10-es kanyarban, amikor próbálta követni honfitársát. Végül a tizenegyedik körben sikerült előznie egy tiszta manőverrel a tizenegyedik kanyarban.
Ekkor azonban Bagnaia már hárommásodperces előnyre tett szert, ami lehetetlenné tette Marquez számára a győzelmet. Izgalmas pillanatok következtek a Ducati bokszában, amikor a tizenötödik körben füst kezdett szállni Bagnaia motorjából, majd a probléma négy körrel később ismét jelentkezett. Az olasz előnye azonban akkora volt, hogy győzelme sosem forgott kockán, végül négy másodperces előnnyel ért célba.
Marquez második helye karrierje egyik legfontosabb pillanatát jelentette, alig több mint öt évvel a jerezei baleset után, amely majdnem véget vetett pályafutásának.
Korábbi csapata, a Honda szintén örülhetett, mivel Mir a tizennegyedik körben megelőzte Acostát és megszerzte a dobogó harmadik fokát. Ez volt a 2020-as világbajnok első dobogós helyezése a japán márka színeiben, egyúttal a gyári HRC csapat első dobogója az idei szezonban.
Acosta folyamatosan vesztett pozíciókat és még le is futott a pályáról a tizenkilencedik körben, ezzel a mezőny végére esett vissza. Helyére Marco Bezzecchi került fel az egyetlen gyári Aprilliával a negyedik helyen, aki kilencedik rajtpozíciójából szerzett jó pozíciókat a korai szakaszban.
Az ötödik helyet Franco Morbidelli szerezte meg VR46 Ducatijával, Alex Marquez pedig az eseménytelen futamán hatodik lett, ezzel hivatalosan is kiesett a címharcból.
Raul Fernandez a hetedik helyen végzett Trackhouse Aprilliájával, Fabio Quartararo pedig csak nyolcadik tudott lenni a Yamaha hazai versenyén, miután a második körben a negyedikről visszaesett a mezőny közepére.
Johann Zarco kilencedikként ért célba LCR Hondájával, a top 10-et pedig Fermin Aldeguer zárta a Gresini színeiben, tavalyi Ducati GP24-esével. A KTM legjobb versenyzője Brad Binder volt tizenegyedik helyen.