A több évtizedes növekedési időszak után alapjaiban rajzolódik át az autóipar globális térképe, amely számos gyártó számára jelent majd komoly kihívásokat az elkövetkező években. A Bain & Company "Navigating in the fog. The uncertain future of automotive" című tanulmánya, amelyet a milánói Aniasa jelentés 24. kiadásának bemutatóján ismertettek, részletesen feltárja az ágazat előtt álló nehézségeket.
Ázsia dominanciája véget ér
A 2001 és 2017 közötti időszakban Ázsia, különösen Kína vezetésével átlagosan 3,3 százalékos éves növekedést produkált a globális autóipar, azonban ez a tendencia gyökeresen megváltozott. A szakértők előrejelzése szerint 2017 és 2030 között mindössze 0,2 százalékos bővülés várható világszinten. A kínai piac, amely korábban a növekedés motorjaként szolgált, csupán 0,3 százalékos emelkedést mutat majd, miközben Európában 0,6, Észak-Amerikában 0,4, Japánban és Koreában pedig 1,2 százalékos visszaesés prognosztizálható. Számottevő fejlődés kizárólag Dél-Ázsiában (2,7 százalék) és részben Dél-Amerikában (1,5 százalék) várható.
Európai kilátások
A kontinens autóiparának helyzetét jól szemlélteti, hogy a három évvel ezelőtti előrejelzésekhez képest 2028-ra mintegy 15 millió járművel kevesebb értékesítése várható. Gianluca Di Loreto, a Bain & Company partnere és a tanulmány szerzője szerint ez a strukturális keresletcsökkenés számos gyártó fenntartható működését veszélyeztetheti, különösen azokét, amelyek erőteljesen függnek az európai piactól.
Vámok és kereskedelmi feszültségek
A német autógyártók különösen nehéz helyzetben találják magukat, ugyanis termelésük közel fele veszélyben forog. Egyidejűleg kell megküzdeniük az európai stagnálással, a kínai piac lassulásával és az amerikai vámakadályokkal. A japán és koreai gyártók esetében főként az amerikai piaci jelenlétük miatt jelentenek kockázatot a vámintézkedések.
Olasz sajátosságok
Az olasz piacon sajátos tendencia rajzolódik ki. A magángépjármű továbbra is meghatározó közlekedési eszköz maradt, azonban ez nem tükröződik az új autók értékesítésében. A használt járművek piaca mutat növekedést, ami elsősorban a bonyolult szabályozásnak és a folyamatosan emelkedő áraknak tudható be. A Bain elemzése rámutat arra, hogy az ár vált a legmeghatározóbb tényezővé a vásárlási döntések során, amit jól példáz, hogy a megkérdezettek 35 százaléka említette ezt fő indokként a kínai vagy ázsiai modellek választásakor.