Oscar Piastri nyerte a Forma-1 2025-ös Holland Nagydíját, miután a két Ferrari baleset következtében, bajnoki riválisa, Lando Norris pedig hét körrel a vége előtt, műszaki hiba miatt esett ki. A dobogót Max Verstappen és Isack Hadjar egészítette ki.

A Forma-1 2025-ös Holland Nagydíjának első sora papajaszínben pompázott, miután Oscar Piastri meglepetésre 12 ezredmásodperces előnnyel elhappolta a pole pozíciót csapattársa, a bajnoki pontversenyben őt kilenc pontra követő Lando Norris elől.

A második sorban Max Verstappen volt az, aki a McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella szerint veszélyt jelenthetett rájuk, bár ez nagyban függött attól, hogy a stratégiák hogy alakulnak és az eső közbeszól-e a 72 körös futamon.

A rajthoz Verstappen kockáztatott és a lágy keverékeket tette fel, ez pedig kifizetődött, ugyanis az első kanyarban megelőzte Norrist, majd Piastri mögül is kinézett, de a kettes kanyarban megingott alatta a Red Bull, így hatalmasat meg kellett mentenie a döntött hármasba érkezve. A helyét azonban meg tudta őrizni.

A legjobban Alex Albon rajtolt, aki a 15. helyről tizediknek jött fel, míg Leclerc hiába támadta az első kör végén a negyedik helyért Isack Hadjart, a Racing Bulls versenyzője tudta tartani a pozícióját.

A negyedik körre Piastri már két másodperces előnyt épített ki Verstappennel szemben és a McLaren arról értesítette, hogy a hetedik körben érkezik némi eső, bár nem tudták megmondani, elég intenzív lesz-e ahhoz, hogy szükség lehet-e interekre.

Az érkező - a Russellnek küldött üzenet szerint enyhe, de 7-10 percesre saccolt - eső miatt az első körökben viszonylag visszafogottan köröztek az autók, csupán a rajt után az utolsó előtti helyre visszacsúszó Bortoleto próbálkozott Lance Stroll ellen - de összeért a két autó, így a Sauber első szárnya megsérült.

Norris a 8. körben rákapcsolt és a leggyorsabb kört futotta, majd a 9. kör elején a DRS segítségével Verstappen mellé húzódott, a külső íven benn tartotta mellette az autót és elhúzott mellette, így Piastri után eredhetett.

A brit a következő körökben a lemaradását le is dolgozta négy és fél másodpercről háromra, miközben elkezdett cseperegni az eső, de aztán elkezdett a gumikkal küszködni és ismét nőni kezdett a hátránya, 3,6 másodpercre.

Hátrébb az ötödik helyért Leclerc, Russell és Hamilton csatáztak. A 22. körben Hamilton rákérdezett, alávághatnának-e az előtte lévő kettősnek, de erre nem került sor: a következő körben a hármas kanyarban megcsúszott és kisodródva az autó jobb elejét a falba tette, erről itt nézhettek meg videót.

Az emiatt elrendelt biztonsági autós fázis alatt a mezőny nagy része megejtett egy kerékcserét, Norrisét eléggé elszúrták, de szerencséjére ez nem került pozíciójába, maradt az élen a Piastri, Norris, Verstappen, Hadjar négyes.

Az újraindítást követően Verstappen közel került Norrishoz, de végül nem tudta támadni, hátrébb azonban Sainz próbálkozott Lawson mellett, az első szárnya neki is ütközött a Racing Bulls hátsó kerekének, ami így defektes lett, de a spanyolnak is be kellett jönnie új orrkúpért.

Ezután VSC-fázis következett a két versenyző ütközéséből keletkezett törmelék feltakarítására, majd az újraindítás után az ötödik helyért Leclerc vetődött be későn a 11-es, 12-es sikánban Russell mellé és ők is ütköztek. Leclerc szerint Russell nem hagyott neki helyet, Russell szerint Leclerc a pályán kívül előzött, végül a versenyfelügyelők a futam utánra hagyták a döntést.

Nem úgy Sainz és Lawson ügyében, ahol Sainz kapott büntetést érthetetlen módon, amit a spanyol "a valaha volt legnevetségesebb döntésnek nevezte" és kérte versenymérnökét, hogy a futam után menjenek fel a stewardokhoz.

Az élen közben Piastri és Norris között egy-másfél másodperc között hullámzott a különbség, azonban hiába mondta neki Will Joseph versenymérnök, hogy a pályán kell elkapnia csapattársát, nem tudott támadási közelségbe kerülni.

Az ötödik helyezett Leclerc mögé elkezdett felzárkózni Antonelli, akit elengedett Russell, majd a fiatal versenyző az 51. körben kiállt lágy keverékekért, hogy megpróbáljon alávágni a monacóinak.

A Ferrari azonnal reagált és Leclerc is lágyakat kapott az 52. kör végén, azonban a bokszból kijövetele után a hármas kanyarban Antonelli a belső íven mellé került és megpöckölte hátulról, így a falba csapódott és fel kellett adnia a futamot - erről a videót itt nézhetitek meg.

Az ezután elrendelt biztonsági autó alatt újra sorban jött mindenki a bokszba, a két McLaren keményeket, a mögöttük érkezők lágyakat kaptak. Az újraindításnál azonban Piastri ismét megőrizte vezető helyét és el tudott húzni a mezőnytől Norrisszal.

A brit egy körben használhatta a DRS-t, nem tudta azonban támadni csapattársát, aki aztán másfél másodpercre lerázta őt. Hátrébb Antonellit előbb tíz másodpercre büntették Leclerc kilökéséért, majd a bokszban való gyorshajtásért még öt másodpercet kapott. Russell mögé a hatodik helyre így Alex Albon jött fel.

A 65. körben aztán újabb dráma következett, Norris ugyanis jelezte, hogy "furcsa szagot" érez a pilótafülkében, majd a közvetítésen is látható volt, hogy a McLarenje füstölni kezdett, majd lelassult és megállt a pálya szélén, újabb biztonsági autó következett. Norris szerint olajszivárgás történt.

A 68. körben indult újra a verseny, Piastri pedig ügyesen tartotta a pozícióját Verstappen előtt, míg Hadjar azon volt, hogy megtartsa a pozícióját Russell-lel szemben. A következő körökben már nem is változott semmi, így Piastri nyert Verstappen és Hadjar előtt, a további pontszerzők Russell, Albon, Bearman, Stroll, Alonso, Cunoda és Ocon voltak.

Piastri a győzelemmel és Norris kiesésével 34 pontra növelte előnyét a bajnokságban kilenc futammal a vége előtt, a következő futam a jövő heti Olasz Nagydíj lesz Monzában.

Update: bizarr ok miatt vizsgálják Hamiltont!