Motorsport.hu|2025. 11. 24. 18:43
Két futammal azok után, hogy az F1-es versenyirányítás kritikákat kapott, amiért Liam Lawson majdnem elütött két sportbírót a Mexikói Nagydíjon, most ismét ellentmondásos téma lett a pályára küldésük időzítése.

A Las Vegas-i viadal rajtja közel sem volt zökkenőmentes, hiszen több koccanás és megpördülés is történt, aminek következtében sok törmelék szóródott szét az 1-es kanyar bukóterében. A sportbírókat egyből be is küldték a pályára, hogy összeszedjék a darabokat még mielőtt a mezőny visszaér és megkezdi a második kört.

Ez azonban nem egészen sikerült, hiszen a sportbírók ugyan felszedték a törmelékeket, de még a bukótérben szaladtak vissza, amikor Max Verstappen már az 1-es kanyarhoz közeledett. A veszélyre dupla sárga zászlós jelzés figyelmeztette őket virtuális biztonsági autó helyett.

Az incidenst később több szakértő is kritizálta, és köztük volt az ilyen helyzeteket nagyon jól ismerő Niels Wittich is, akit éppen 12 hónapja küldtek el az F1-es versenyigazgatói posztról, a helyére pedig az azóta is szolgálatban lévő Rui Marquest ültették.

„Ez nem történhet meg. Ez a szituáció teljességgel elfogadhatatlan” – nyilatkozta a német Skynak Wittich. „Persze mindig felkészült vagy, különösen az 1-es kanyarban. A rajtok után készenlétbe helyezed a sportbírókat, mert ilyenkor van a legtöbb időd, így amint elhalad az utolsó autó, be lehet őket küldeni a törmelékekért és alkatrészekért.”

„Most viszont túl sokáig tartott, és az autók lényegében már visszaértek és megkezdték a következő gyorskört. Ilyenkor már nem elég a dupla sárga zászló. Ez egyszerűen helytelen, és nem értem, hogyan történhetett ez meg idén már másodszorra” – utalt a mexikói esetre Wittich.

Érdekesség, hogy annak kapcsán továbbra sem érkezett meg a teljes magyarázat, bár nemsokára talán számíthatunk rá, hiszen a mexikói szövetség emberei Las Vegasban voltak, hogy megvitassák a történteket.

A Motorsport ugyanakkor úgy tudja, az FIA nagyon máshogy vélekedik erről a két esetről. A vegasi incidensnél a versenyirányítás nyugodtan küldte pályára a sportbírókat a dupla sárga zászló mellett, mivel a törmelékek teljes mértékben az 1-es kanyar bukóterében voltak, a pályának ugyanazon oldalán, ahol a sportbírói poszt is, vagyis nem kellett átszaladniuk magán a pályán, hogy elvégezhessék a takarítást.

Mivel az utolsó kanyar egy padlógázas, de beláthatatlan törés, ezért a sárga zászlókat már a kanyar előtt lengetni kezdték, hogy a pilóták időben lassítsanak. És az tény, hogy a sportbírók még visszafelé szaladtak, amikor az autók már közel kerültek hozzájuk, de Verstappen belső kamerás felvételeit megnézve az FIA megállapította, hogy nem hibáztak a döntéssel.

Egy körrel később egyébként már jött a VSC, miután Liam Lawson autójának első szárnyáról repültek le darabok a rajtnál történt ütközés következtében. A Motorsport információi szerint itt azért volt szükség a komolyabb beavatkozásra, mert a darabok a 2-es kanyar külső ívén voltak, de közel a versenyívhez, a sportbíróknak pedig át kellett szaladniuk a pályán, hogy begyűjthessék a törmelékeket.

Mindez persze még nem feltétlenül magyarázza, hogy az első esetnél miért tartott a sportbíróknak olyan sok ideig feltakarítani az elemeket, és hogy jobb lett volna-e, ha a versenyirányítás inkább a biztonságra játszik azzal, hogy virtuális biztonsági autót rendel el, amikor már látszott, hogy a sportbírók nem fognak időben lemenni a pályáról.