Motorsport.hu|2025. 10. 15. 19:01
A Williams feltett szándéka, hogy a következő években visszatérjen az élmezőnybe és a dobogókért, illetve futamgyőzelmekért harcoljon. De mi történik akkor, ha konfliktus támad a versenyzőik között? James Vowles csapatfőnök nemrég egyértelmű választ adott.

Alex Albon és Carlos Sainz partnersége egyelőre jól működik, hiszen kölcsönösen próbálják segíteni egymást a jó eredmények elérésében. Erre remek példa volt a Monacói Nagydíj, ahol mindketten feltartották a mezőnyt, hogy a másik ingyen kerékcseréhez és ezáltal pontszerző helyhez jusson.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a gárda az idei nagy előrelépés ellenére is „csak” a középmezőny tagja, így a kitűzött célt még nem érték el. Azt pedig már számtalanszor láthattuk, hogy mi történik, ha a pilóták hirtelen komolyabb tétért szállnak harcba. Vowles ezt a Mercedesnél a saját szemével láthatta Lewis Hamilton és Nico Rosberg éveken át tartó ádáz csatájának formájában, így pontosan tudja, milyen veszélyei vannak, ha házon belül egymásnak feszülnek a pilóták.

A Beyond the Grid podcastben éppen ezért elmondta, hogy a Williamsnél nem fogja hagyni, hogy esetleg megtörténjen ugyanez, Sainz és Albon egóját pedig „már az ajtóban lecsekkolják”, és „nincs közöttük alfahím”.

Amikor arról kérdezték őt, hogy a páros kapcsolata igényelhet-e némi menedzselést, amennyiben a jövőben mondjuk a győzelmekért fognak küzdeni, Vowles így felelt: „Hiszem, hogy létre tudok hozni egy olyan struktúrát, amely lehetővé teszi számukra, hogy jobb teljesítményre ösztönözzék a másikat, saját magukat és a csapatot, de mindezt úgy, hogy az eredmények vannak szem előtt.”

Annak kapcsán, hogy másként lépne-e fel, ha a Williamsnél is előállna a Robserg-Hamilton szituáció, elmondta: „Úgy csinálnám, ahogyan azt megtanultuk kezelni a későbbi években. 2014/15-ben még én is elég zöldfülű voltam, és a struktúránk közel sem volt annyira erős és stabil, hogy kezelni tudjunk két lehetséges világbajnokot.”

„Rengeteget tanultam abból. Elég sokat változtattunk azon, hogyan kezeljük a dolgokat 2016-ban, 2017-ben, 2018-ban vagy akár 2021-ben. Annak az útnak a végén tehát láttam, hogyan kellene ezt csinálni, és azóta is tanultam bizonyos dolgokat. Lesznek tehát finomítások. Nem kell az egészet fenekestül felforgatni, de mindenképpen vannak finomítások.”

Vowles szerint fontos, hogy egyfajta teret alakítsanak ki a versenyzők körül, akik tudják, hogy elmehetnek a határokig, de ha átlépik azokat, akkor annak következményei lesznek. Nem az a cél, hogy korlátozzák a pilótákat vagy a személyiségüket, csak kontrollált körülmények közé akarják szorítani a párharcot.

Amennyiben viszont valaki tilosba téved, akkor annak „súlyos következményei” lennének. „Azt hiszem, a McLarennél is megvan ez a szabály. Az első, hogy nem ütközhettek. Nem mehettek egymásnak. Ne toljátok le egymást a pályáról. Csapatként vagyunk itt, és a csapat nagyobb, mint ti ketten. Ha pedig győztök és a bajnokságért harcoltok, akkor az a közös munka eredménye.”

Amikor szóba került, hogy milyen büntetéseket alkalmazna, amennyiben valamelyik versenyzője megszegné a házirendet, Vowles nem finomkodott. „A legkeményebb büntetés az lenne, hogy jövő héten akkor nem ülhetsz autóba. Bizony.” Ehhez persze azért elég komoly dolgoknak kéne történniük, de a brit egyértelművé tette, hogy hajlandó lenne kiszedni valamelyik versenyzőjét az autóból, ha elfajulna a helyzet.

A kérdés persze csak az, hogy a Williams kerül-e ilyen szituációba 2026-ban vagy azt követően, hiszen ehhez az kéne, hogy nagyon erős autót építsenek az új szabályciklus elején. Az istálló persze már régóta erre készül, szóval akár meg is valósulhat a remélt előrelépés, és csak akkor derül majd ki, hogy a csapat mennyire tudja jól menedzselni a házon belüli küzdelmet…

Élő közvetítés