hero image
dppi

Legendás jegyzetfüzet, zöld csapat - Newey Monacóba készül

A legendás F1-es tervező első alkalommal jelenik meg az Aston Martin színeiben a monacói versenyhétvégén.

Az Aston Martin számára rendkívül jelentős szakmai előrelépést jelentő együttműködés márciusban kezdődött, amikor a 26 világbajnoki címhez köthető Adrian Newey csatlakozott az alakulathoz műszaki tanácsadóként. A 66 éves szakember azóta elsősorban a 2026-os szabályrendszer tanulmányozásával és az új autó tervezésével foglalkozott, most azonban eljött az idő, hogy első alkalommal a pályán is megjelenjen új csapatával.

A legendás konstruktőr természetesen ezúttal is magával viszi ikonikus vörös jegyzetfüzetét, amelynek tartalmáról most kissé részletesebben beszélt. "A jegyzetfüzet valójában nem tartalmaz különösebben izgalmas dolgokat, mindössze A4-es papírlapok gyűjteménye benne vázlatokkal, ötletekkel és emlékeztetőkkel" - mondta az Aston Martin által készített interjúban.

Hagyományos módszerek a modern F1-ben

A brit tervező munkamódszere több szempontból is egyedinek számít a modern Forma-1-ben. "Sokan szóvá teszik, hogy rajztáblát használok a CAD-rendszerek helyett" - nyilatkozta Newey.

"Számomra ez olyan, mint az anyanyelv, hiszen ezen nőttem fel, mivel a CAD-rendszerek csak a kilencvenes években váltak igazán elterjedtté. Bár alapszinten értek a számítógépes tervezéshez, lényegesen lassabban dolgozom vele."

A szakember részletesen kifejtette a hagyományos tervezési módszer előnyeit. "Amikor egy rajzon dolgozom, és végül száz vonal látható rajta, valójában kétszázat húztam meg és százat radíroztam ki közben. Az ötletek fejlesztése során folyamatosan változtatok a terveken, és a rajztáblán minden megfelelő méretarányban látható előttem, szemben a CAD-rendszerekkel, ahol általában az egyes részegységekre kell nagyítani."

Kihívások és alkalmazkodás

Newey ugyanakkor tisztában van módszere hátrányaival is. "A legnagyobb nehézség, hogy minden munkámat át kell alakítani digitális formátumba. Amikor teljes kapacitással dolgozom, nagyjából három ember foglalkozik azzal, hogy a rajzaimat beszkenneljék és felületekké alakítsák" - osztotta meg tapasztalatait.

"A parametrikus modellezés fejlődésével ugyanakkor egyre hatékonyabbá válik ez a folyamat, bár valószínűleg mire teljesen elavulttá válik a módszerem, én már nyugdíjba vonulok."

A monacói helyszínválasztással kapcsolatban Newey gyakorlatias magyarázattal szolgált. "A modern F1-ben a határidők sokkal korábbra tolódtak, mint húsz évvel ezelőtt, és számos fontos mérföldkő vár ránk a 2026-os autóval kapcsolatban, ami eddig lekötötte a figyelmemet. Most azonban eljött az idő, hogy a versenypályán is megjelenjek... természetesen a jegyzetfüzettel együtt."

Az Aston Martin jelenleg a konstruktőri bajnokság hetedik helyén áll 14 ponttal, miközben a csapat már gőzerővel dolgozik a 2026-os Honda-motoros korszak előkészítésén.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL