Hegedűs László|2025. 12. 05. 06:14
A Cadillac kulcsfontosságú teszteken jutott túl, így folytathatja a 2026-os F1-es autó építését.

A Cadillac számára mérföldkőnek számító eredményekkel zárultak a legutóbbi FIA-tesztek, így a 2026-os Forma–1-es bemutatkozás felé vezető úton újabb akadályokat sikerült elhárítaniuk. A csapat márciusban kapta meg a hivatalos indulási engedélyt az F1-től, azóta pedig gőzerővel dolgoznak az autó fejlesztésén és építésén.

A csapatfőnök, Graeme Lowdon szerint az FIA által előírt tesztek rendkívül szigorúak, de a múlt héten végre minden kötelező vizsgálaton átestek, így a több mint ötszáz fős mérnöki és gyártási csapat már teljes erővel koncentrálhat a barcelonai januári tesztre, valamint a melbourne-i szezonnyitóra.

"A legfontosabb részegységek közül a monocoque, a hátsó szerkezet és a váltóház már elkészült, ezeknél már csak az orrkúp maradt hátra – magyarázta Lowdon az Abu-Dzabiban rendezett idényzáró hétvégén. Hozzátette, hogy a monocoque esetében tizenhét különböző FIA-homologizációs tesztet kellett teljesíteniük, amelyek között szerepeltek különféle nyomó- és összenyomási vizsgálatok is.

"A legkomolyabb ezek közül a dinamikus ütközési teszt, ahol egy üzemanyagtartályba száz kiló vizet kell tölteni, egy próbababát helyeznek az autóba, majd egy több mint 52 g-s erőhatású ütközést kell elviselnie a szerkezetnek. Ez egy elég komoly becsapódás, szóval amikor ezen is túljutottunk, az újabb nagy lépés volt számunkra – mesélte a csapatvezető.

A Cadillac a Ferrari váltókazettáját használja, de a váltóházat saját maguk tervezték és gyártották, akárcsak a hátsó ütközésvédelmi szerkezetet. Ezekre négy különféle FIA-teszt vonatkozik, köztük szintén nyomó- és dinamikus ütközési vizsgálatok, amelyek szintén sikeresen lezajlottak.

"Ezzel gyakorlatilag minden olyan tesztet kipipáltunk, amely a legnagyobb bizonytalanságot jelenthette volna az autóépítés során. Ezek azok a mérföldkövek, amelyek ha nem sikerülnek elsőre, komoly fennakadásokat okozhatnak" – fogalmazott Lowdon, aki szerint most már nyugodtabban haladhatnak tovább.

Az orrkúp még hátravan, de nem jelent problémát

Lowdon azt is elárulta, hogy az orrkúpra vonatkozó tesztek különállóak és kevésbé kritikusak, így ezekkel nem sietnek annyira.

"Ezeket a vizsgálatokat rendszeresen elvégezzük, heti szinten több változatot is kipróbálunk. Ezek még nem az FIA jelenlétében zajlanak, hanem különböző tervezési opciókat tesztelünk, de emiatt nem aggódunk" – mondta, majd hozzátette, hogy ha bármi aggodalomra adhatott volna okot az autó fejlesztése során, az a monocoque és a hátsó szerkezet lett volna, de ezeket már sikerrel teljesítették.

A Cadillac jelenlegi helyzetét Lowdon biztatónak látja, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem engedhetik meg maguknak a kényelmes hátradőlést.

"Kiszámoltuk, hogy körülbelül 85 ezer egyedi alkatrészt kell megtervezni és legyártani ahhoz, hogy ott lehessünk Melbourne-ben a rajtrácson. Még mindig hosszú az út, ahogy a többi csapatnak is, de a legfontosabb mérföldköveket már magunk mögött tudhatjuk. Ez lehetővé teszi, hogy teljes erővel folytassuk az autóépítést" – emelte ki a csapatfőnök.

Élő közvetítés