Júki Cunoda számára az idei abu-dzabi szezonzáró nemcsak egy újabb futamot jelentett, hanem egy korszak végét is. A 25 éves japán versenyző a 2025-ös idény után elvesztette Forma–1-es versenyzői ülését, ugyanis a Red Bull jövőre Isack Hadjart ülteti a helyére. Cunoda azonban nem távozik teljesen a csapattól, tartalék- és szimulátorpilótaként marad a kötelékben.
A japán versenyző most őszintén mesélt arról, hogyan élte meg a bejelentést, és miért érte meglepetésként a döntés. Elmondása szerint a Katari Nagydíj után közölték vele a hírt, de először nem is tudta igazán elhinni.
„Számítottam rá, hogy ez is benne van a pakliban, de amit végül mondtak, nem egyezett azzal, amit korábban hallottam, úgyhogy meglepett” – mesélte a DAZN Japánnak adott interjújában. Hozzátette, hogy úgy tudja, a döntés csak nem sokkal azelőtt született meg, hogy közölték vele.
Ennek ellenére igyekezett gyorsan túllépni rajta.
„Amikor megtudtam, hogy jövőre nem lesz ülésem, nem omlott össze a világ. Még hátra volt Abu-Dzabi, és csak arra koncentráltam” – mondta, majd sejtelmesen hozzátette, hogy a 2026-os év talán nem csak a szimulátorozásról és a tartalékos szerepkörről fog szólni számára. „Hallottam néhány lehetséges forgatókönyvről, de egyelőre nem tudok többet mondani.”
Két csapat, két világ – így látta belülről a Red Bullt
Cunoda az idényt a Racing Bullsnál kezdte, de két futam után áthelyezték a Red Bullhoz, így első kézből tapasztalhatta meg a különbségeket a két istálló között.
„Voltak dolgok, amik sokkal nehezebbek voltak, mint amire számítottam” – ismerte el. Bár a két csapat felépítése hasonló, mégis meglepte, mennyire eltérőek bizonyos működési elvek. „Őszintén szólva, nem gondoltam volna, hogy ekkora a különbség. És igen, a hotelek is sokkal jobbak lettek!” – tette hozzá nevetve.
Ami igazán lenyűgözte, az a Red Bull hozzáállása a technikai kihívásokhoz. „Ha az autó nem működik jól, nem félnek radikálisan belenyúlni a beállításokba – akár az időmérő előtt is, még akkor is, ha az a bajnoki esélyeket befolyásolhatja. Ez nagyon imponált nekem.”
Miért volt lassabb Verstappennél?
A japán pilóta szerint teljesítményének egyik oka az volt, hogy gyakran csak később kapta meg az új fejlesztéseket. „Ez volt az egyik legszorosabb szezon az F1 történetében. Egy tized másodperc két-három helyet is jelenthetett, így óriási jelentősége volt annak, ki mikor kapja meg az új alkatrészeket.”
„Ha Maxhoz képest két-három tizeddel voltam lassabb, az akár öt-hét pozíciót is jelenthetett, és ez teljesen más eredményeket hozott. Ebben a közegben megmutatni, hogy mire vagy képes, nem egyszerű feladat” – fogalmazott.
Cunoda szerint Verstappen mérnöke, Gianpiero Lambiase – aki egyébként a Red Bull versenyzési részlegének vezetője is – nemcsak a holland pilótára figyel, hanem az ő autójával is foglalkozik. Ez azonban nem mindig volt zökkenőmentes. „GP az egyik legjobb mérnök, akivel valaha dolgoztam. Fantasztikus ötletei vannak” – mondta elismerően. „Ő felel az én alvázamért is, de ha Maxnak gondja van, érthető módon rá koncentrál.”
Bár saját mérnökei is kiválóak, Cunoda szerint tapasztalatban még elmaradnak, így időnként szükségük lett volna külső segítségre. „De nem kérhettem mindig támogatást. Hallgattam, hogyan kommunikál GP és Max az első szabadedzésen – teljesen más szint. Rögtön érezni lehet, mennyire gördülékenyen megy minden. Én is ilyen kapcsolatot szerettem volna.”
Mentálisan sokat fejlődött, de ez sem volt elég
Annak ellenére, hogy többször érezte magát háttérbe szorítva, Cunoda pozitívan tekint vissza az évre. „Úgy érzem, ez volt az az év, amikor a legtöbbet fejlődtem – nemcsak versenyzőként, hanem emberként is. Mentálisan hatalmasat léptem előre.”
A korábban gyakran dühkitöréseiről ismert pilóta szerint idén sokkal jobban kezelte az érzelmeit. „Mindegy, mi történt, mindig képes voltam újra a teljesítményre koncentrálni. Ez nagyban köszönhető a menedzseremnek és az edzőmnek is.”
Ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy megtartsa a helyét a Red Bullnál. A jövőjével kapcsolatban viszont bizakodó: „Most egy kis pihenés következik, aztán kezdődhet a felkészülés a következő szezonra. Még csak 25 éves vagyok, rengeteg bennem a potenciál. Ez csak a kezdet.”
„Lehet, hogy egy fejezet lezárul, de kíváncsian várom, hogyan fejlődhetek tovább. Olyan dolgokat fogok látni, amiket eddig nem, és más szemszögből tanulhatok. A motivációm óriási a következő évre.”
