A Forma-1 első embere, Stefano Domenicali úgy véli, hogy a sportág hosszú távú iránya egy hibrid V8-as erőforrás lehet, amelyet teljes mértékben fenntartható üzemanyag hajt. Az elképzelés egyre nagyobb támogatást kap, miközben egyre többen sürgetik a jelenlegi, rendkívül bonyolult turbó-hibrid motorok egyszerűsítését úgy, hogy közben ne vesszen el a technológiai fejlesztések szerepe és a rajongók érdeklődése sem.
Domenicali felidézte, hogy már két éve hangoztatja ezt a koncepciót, amely mára komoly szövetségesekre talált. Az FIA elnöke, Mohammed bin Szulajm szintén nyitott a fenntartható V8-as motorok visszatérésére.
A terv lényege, hogy a V8-as erőforrások hangját és karakterét ötvözze a hibrid technológiával és a tiszta üzemanyagokkal, miközben a hangsúly továbbra is a következő generációs hajtásláncok fejlesztésén maradna.
„Emlékszem, már két éve is erről beszéltem” – idézte fel Domenicali a The Race-nek adott nyilatkozatában, miután egy közvélemény-kutatás elsöprő támogatást mutatott a V8-as motorok visszatérésére.
„Nagyon örülök, hogy ennyien egyetértenek ezzel. Természetesen a hibridizáció is részét képezi a tervnek, ez alapvető. Fenntartható üzemanyag és egy V8-as blokk - szerintem remek kombináció. Ugyanakkor nem szabad elvonni a figyelmet a jövő évi új szabályokról és motorokról. A következő két év fejlesztéseire kell összpontosítanunk, és utána mehetünk tovább ezen az úton.”
Költségcsökkentés szabványosított alkatrészekkel
A Forma–1-ben újra napirenden van bizonyos alkatrészek egységesítése is, különösen ott, ahol a teljesítményben alig van eltérés. Domenicali példaként a váltókat említette, amelyek között gyakorlatilag nincs különbség.
„A váltók ma már nem jelentenek döntő tényezőt, a különbség mindössze ezredmásodpercekben mérhető. A gond inkább a megbízhatóság és a költségek. Ésszerű megoldás lehet az egységes alkatrészek bevezetése azoknál az elemeknél, amelyeknek nincs jelentős technológiai súlyuk.
Hasonló a helyzet az akkumulátorokkal is, bár néhány gyártó szerint ezen a téren még van mozgástér. Az egész folyamatot átfogóan kell szemlélni, és csak azt tekinteni kulcsfontosságúnak, ami valóban technológiai hozzáadott értéket képvisel.”
Hidrogén: egyelőre a távoli jövő
Ami a hosszabb távú kilátásokat illeti, Domenicali nem zárja ki a hidrogénmotorokat sem, ám úgy véli, a technológia bevezetése legalább egy évtizednyire van. Szerinte a műszaki bonyolultság és a biztonsági kérdések jelenleg túl nagy akadályt jelentenek.
„A versenyzés biztonsági kockázatai miatt bonyolult a helyzet. A motorsport nem azonos a közúti mobilitással. Az Extreme H még mindig kísérleti fázisban van, és legkorábban a mostani évtized végén indulhat. Ugyanez igaz a Le Mans-i projektre is. A hidrogén izgalmas irány, de túl sok akadály áll előtte, ezért túl korai és kockázatos lenne most belevágni.”
Domenicali hangsúlyozta, hogy jelenleg az a legfontosabb, hogy olyan hajtáslánc szülessen, amely versenyképes, fenntartható és képes megtartani a Forma–1 vezető szerepét a technológiai és sportági fejlődésben világszerte.
