A 2026-os szabályváltozások nemcsak az autók technikai oldalát érintik, hanem alapjaiban változtathatják meg a Forma–1-es versenystratégiákat is. A Pirelli célja, hogy változatosabb taktikai megoldásokra ösztönözze a csapatokat, szakítva a jelenlegi egykiállásos dominanciával.
Mario Isola, a Pirelli motorsport igazgatója részletesen beszélt a tervezett változtatásokról. "A jelenlegi helyzet, amikor a csapatok szinte mindig az egykiállásos stratégiát választják, nem szolgálja a verseny érdekességét. Ezért több fronton is dolgozunk azon, hogy vonzóbbá tegyük a többkiállásos taktikákat."
A gumiszállító egyik legfontosabb eszköze a keverékek közötti teljesítménykülönbség növelése lesz.
"A mostani fél másodperces különbséget 7-8 tizedre szeretnénk növelni a leglágyabb és legkeményebb keverék között. Ez arra kényszerítheti a csapatokat, hogy többször álljanak ki, ha versenyképesek akarnak maradni" – magyarázta a szakember, aki szerint az előzési együttható is kulcsszerepet játszik a stratégiai döntésekben.
"A csapatok egy speciális algoritmust használnak, amit Monte Carlo-együtthatónak neveznek. Ez megmutatja, mekkora teljesítménykülönbség szükséges egy sikeres előzéshez az adott pályán. Jelenleg ez az együttható gyakran az egykiállásos stratégia felé tereli a csapatokat, mivel senki nem akar a forgalomba visszakerülni" – fejtette ki Isola.
A Pirelli sportigazgatója a boxutca sebességkorlátjának kérdését is érintette.
"A zandvoorti példa megmutatta, hogy önmagában a boxutca sebességének 60-ról 80 km/órára emelése nem hoz jelentős változást. A megoldás összetettebb: vagy a boxutcát kellene lerövidíteni, vagy más módon csökkenteni a kiállással elvesztett időt, természetesen a biztonság szem előtt tartásával."
"A stratégia három fő paraméterre épül: a gumikopásra, a boxkiállás idejére és az előzési együtthatóra. Ha ezek közül bármelyiket módosítjuk, az befolyásolja a csapatok döntéseit. Mi most mindhárom területen próbálunk változtatásokat eszközölni" – mondta a szakember.
A Pirelli azt is vizsgálja, hogyan lehetne megakadályozni, hogy a csapatok "taktikai" rajtot alkalmazzanak. "Gyakran látjuk, hogy csak azért indulnak lágy gumival, hogy boxkiállás nélkül tudjanak végigmenni a kemény keveréken, még ha ez lassabb köridőket is eredményez. A nagyobb teljesítménykülönbség a keverékek között ennek a takitkának a vonzerejét is csökkentheti – magyarázta Isola.
"Nem várjuk el, hogy minden verseny kétkiállásos legyen, de szeretnénk, ha a csapatoknak több valós stratégiai opciójuk lenne. A több kiállás több akciót és több bizonytalanságot hoz a versenybe, ami végső soron a nézők számára is élvezetesebbé teszi a futamokat" – zárta gondolatait a Pirelli sportigazgatója.
