Motorsport.hu|2025. 10. 16. 16:54
Az FIA különleges fejlesztési lehetőségeket biztosít a lemaradó motorgyártóknak a 2026-os szabályrendszer bevezetése előtt.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bejelentette azt az új mechanizmust, amely biztosítani hivatott az egyenlő versenyfeltételeket a Forma–1-es motorgyártók között a 2026-os szabályrendszer bevezetését megelőzően.

A jövő évi szezonban az eddigi legnagyobb változáson mennek keresztül az erőforrások a 2014-es turbóhibrid korszak kezdete óta. Az elektromos rendszerek teljesítménye a jelenlegi 120 kW-ról 350 kW-ra növekszik, miközben az MGU-H rendszer eltűnik, és bevezetésre kerülnek a fenntartható üzemanyagok is.

Az Audi első gyári csapatként csatlakozik az F1-hez, a Red Bull Powertrains pedig szintén debütál, miközben a Honda teljes gyári szerepvállalással tér vissza. A Mercedes és a Ferrari mellett ők lesznek a motorgyártók, miután a Renault a jelenlegi szezon végén kivonul a sorozatból.

Az új szabályrendszer összetettsége miatt azonban jelentős teljesítménykülönbségek várhatók az erőforrások között, ezért a FIA a Motorsport Világtanács ülésén bejelentette az Additional Development and Upgrade Opportunities (ADUO) koncepció bevezetését.

Az ADUO célja, hogy többletfejlesztési lehetőséget biztosítson azoknak a motorgyártóknak, akik jelentősen elmaradnak versenytársaiktól. A 2026-os 24 futamos szezonban három alkalommal – a hatodik, tizenkettedik és tizennyolcadik verseny után – értékelik majd a teljesítményeket, és szükség esetén további költségplafon-kedvezményeket vagy tesztpad-órákat biztosítanak a lemaradóknak.

Emellett megállapodás született arról is, hogy költségplafon-könnyítéseket kaphatnak azok a gyártók, akik súlyos megbízhatósági problémákkal küzdenek, amelyek egyébként rendkívül károsak lennének a költségplafon rendszerében.

A 2026-os technikai szabályzatban kisebb módosításokat eszközöltek a túlélőcellára, a felfüggesztésre, az aerodinamikai elemekre és az erőforrásokra vonatkozóan, valamint az erőforrásokhoz kapcsolódó pénzügyi és működési előírásokban is.

Mohammed bin Szulajm, a FIA elnöke optimista a Concorde Egyezményről folyó tárgyalásokkal kapcsolatban. "Ahogy folytatjuk a pozitív egyeztetéseket az FOM-mal és a csapatokkal az új megállapodásról, együtt történelmet írhatunk. Szoros együttműködésünk lehetővé teszi, hogy a bajnokság globálisan tovább növekedjen, egyre több rajongót vonzzon, és olyan jövőt teremtsünk, amely megszilárdítja a FIA szerepét, mint szabályozó testületét."

Stefano Domenicali, a Forma–1 elnök-vezérigazgatója hozzátette: "Az elmúlt hónapokban jelentős lendületet vettünk, és nagy előrelépést tettünk annak érdekében, hogy megfelelő irányítást biztosítsunk a sport fenntarthatósága és jóléte érdekében."

Élő közvetítés