A Mercedes bejelentette, hogy a 2025-ös W16 F1-es versenyautó egyes alkatrészeit fenntartható karbonszálas kompozit anyagokból tervezik elkészíteni, ami egyedülálló újítás lenne a Formula-1 történetében. Ez az úttörő technológia George Russell és Kimi Antonelli autójában debütálhat a következő szezonban.

Az első karbonszálas karosszériával rendelkező F1-es autó az 1981-es McLaren MP4-1 volt, és azóta ez az anyag vált a versenyautók alapvető építőelemévé, köszönhetően rendkívüli szilárdságának és könnyű szerkezetének. A német csapat számításai szerint versenyautóik anyagainak körülbelül 75%-a valamilyen karbonszálas kompozit.

A stuttgarti istálló most arra törekszik, hogy csökkentse a csapat és az autó karbonlábnyomát, miközben az F1 egy fenntarthatóbb jövő felé halad – beleértve a 2026-os szabályváltoztatással érkező 100%-ban fenntartható üzemanyagot is. A Mercedes ambiciózus célja, hogy 2040-re karbonsemlegessé váljon.

A karbonszálas kompozitok hozzávetőlegesen 60% szálból és 40% gyantából állnak, amelyben a szálakat a gyanta impregnálja, és kikeményedés után létrehozza a versenyautókon használt karbonszálas anyagot. Ez a formula évtizedek óta szinte változatlan maradt a sportágban.

A Mercedes szorosan együttműködik az FIA-val a technikai szabályok követésében, hogy bizonyíthassa, a fenntartható karbonszálas kompozitok képesek ellenállni ugyanazoknak a tesztfeltételeknek, amelyek a versenyautókon való használathoz szükségesek. Ezek a tesztek laboratóriumi körülmények között zajlanak, mielőtt a pályán való kipróbálás elkezdődhetne.

Mind a szálakat, mind a gyantát módosítani kell, mielőtt az új kompozit anyagot létrehoznák, a Mercedes pedig szorosan együttműködik olyan csapatpartnerekkel, mint az INEOS, hogy sikerre vigyék a projektet. A környezetbarát anyagok fejlesztése jelentős kihívást jelent a mérnökök számára.

„Amikor ötvözöd a teljesítményt az innovációval, haladást teremtesz. Büszke vagyok arra, hogy egy olyan problémamegoldó csapatot vezethetek, amely elkötelezett a fenntartható változások előmozdítása mellett" – magyarázta Toto Wolff, a csapat főnöke.

„Szeretnék köszönetet mondani partnereinknek, hogy támogatják törekvésünket az anyagok innovációjára, valamint az FIA-nak, hogy lehetővé teszi számunkra ezeknek az anyagoknak a tesztelését" – folytatta a vezető.

Wolff hangsúlyozta a közös erőfeszítések jelentőségét is: „Közösen mozdítjuk előre a fenntartható termékek fejlesztését, és bizonyítjuk, hogy a Forma-1 továbbra is a világ leggyorsabb laboratóriuma" – zárta gondolatait a csapatfőnök.

A fenntartható karbonszálas kompozit alkalmazása nemcsak környezetvédelmi szempontból jelentős, hanem új utat nyithat az F1 technológiai fejlődésében, ami később a hétköznapi autógyártásban is kamatoztatható lesz.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL