Motorsport.hu|2025. 11. 28. 13:11
A Forma–1-es pilóták és az FIA idejét látta annak, hogy az elmúlt időszakban történt ellentmondásos esetek és büntetések után alaposabban is átbeszéljék a versenyzési irányelveket, és megvitassák, miként lehetne javítani a rendszeren.

A csütörtöki találkozó után a szövetség egy közleményt adott ki, amelyben összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat. Az egyik dolog, amelyet mindenképpen ki kell emelni, hogy az idény hátralévő két hétvégéjén már nem lesznek változások az irányelveket tekintve, vagyis egyelőre minden marad úgy, ahogy eddig volt.

A versenyzési irányelveket egyébként még 2022-ben vezették be, és az volt vele a cél, hogy következetesebb bírói döntések szülessenek. Az idény korábbi szakaszában aztán publikussá tették a dokumentumot, hogy mindenki láthassa és ezáltal jobban megérthesse, hogy a stewardok mi alapján ítélnek meg egy-egy szituációt.

A versenyzők ugyanakkor számos alkalommal kritizálták a leírtakat és azok alkalmazását. Azt fontos kiemelni, hogy itt pusztán irányelvekről, nem pedig szabályokról van szó, de sokan úgy érzik, hogy a stewardok a gyakorlatban szigorúan ragaszkodnak a leírtakhoz, miközben nem veszik figyelembe a tényleges versenyzési szokásokat és gondolkodást. Ez pedig olyan döntésekhez vezet, melyek nem felelnek meg a pályán ténylegesen történteknek.

„Manapság nagyon ragaszkodunk a szöveghez” – mondta Charles Leclerc a találkozó előtt. „Ez nehezíti, hogy a különböző szituációkban olykor a józan észre hagyatkozzunk.”

Miről volt szó a megbeszélésen?

Az FIA közleménye ennek kapcsán nem ment bele túl sok konkrétumba, de azért betekintést engedett abba, milyen dolgok kerültek napirendi pontra az általuk „őszintének, nyitottnak és kollegiálisnak” nevezett találkozón.

Összesen öt incidenst emeltek ki ebből az idényből, a legutóbbi ezek közül pedig a Brazíliában Andrea Kimi Antonelli, Oscar Piastri és Leclerc között történt első kanyaros ütközés volt. Piastri ugyebár tíz másodperces időbüntetést kapott a futamon, de ezt a legtöbb versenyző igazságtalannak tartotta, hiába lehetett azt mondani, hogy az irányelvek szövege szerint valóban az ausztrál volt a hibás.

Emellett szó volt még a Liam Lawson és Carlos Sainz között Zandvoortban történt esetről, ahol Sainz kívülről próbálta előzni riválisát az 1-es kanyarban, de végül tíz másodperces büntetést kapott, mert a két autó összeért. A Williamsnek később egyébként óvás útján sikerült semmissé tennie a szankciót.

A tárgyalt esetek között volt Sainz és Oliver Bearman monzai összecsapása is, ahol a brit kapott büntetést. Ezen incidensek aggodalomra adtak okot, mert a pilóták úgy vélték, hogy az irányelvek túl szigorú alkalmazása szerintük inkorrekt szankciókhoz vezet, mivel a dokumentum nagyrészt az autók egymáshoz képesti pozícióját veszi figyelembe a kanyarok bejáratánál és a féktávon.

Az egyik legfőbb kritika szerint az irányelvek tulajdonképpen rákényszerítik a pilótákat arra, hogy a „kanyarcsúcspontig versenyezzenek”, mert akkor kerülhetnek kedvezőbb helyzetbe a leírtak szerint.

Ezek mellett még két, pályahatárokkal kapcsolatos eset is terítékre került. Szó esett Leclerc és Max Verstappen mexikói pályalevágásáról a rajtot követően, valamint a Lando Norris és Leclerc között történt austini esetről, ahol a brit azért kapott pályahatáros figyelmeztetést, mert egy előzési manőver közben négy kerékkel letért a nyomvonalról.

Mik voltak a konklúziók?

Egyelőre még nincs konkrét és világos terv arra, miként fognak módosítani az irányelveken. Az FIA kihangsúlyozta, hogy az előző három idény adatai alapján az irányelvek következetesebb bíráskodáshoz vezettek, és ezt a csapatok részletes elemzései is alátámasztják. Emellett kiemelték, hogy a jelenlegi dokumentumot részben a GPDA-val, vagyis a versenyzők érdekvédelmi szervezetével együtt alkották meg, abba a pilóták is beleegyeztek, tehát most sok esetben olyasmit kritizálnak, amit ők maguk segítettek létrehozni és amit ők kérvényeztek.

Az FIA ettől függetlenül négy tanulságot emelt ki. Az első, hogy amennyiben egy döntéshez nem áll rendelkezésre minden szükséges bizonyíték, akkor inkább a futam utánra fogják azt halasztani, hogy legyen idő bekérni mindent és meghallgatni magukat az érintett versenyzőket is. Erről Sainz Zandvoort után beszélt például.

A következő tanulság az volt, hogy az irányelvekkel nem lehet minden egyes szituációt tökéletesen lefedni, ezért mindenképp szükség van egy tapasztalt, komoly versenyzői múlttal rendelkező bírára minden egyes helyszínen. Bár számos pilóta már jó ideje hangoztatja, hogy állandó stewardokra lenne szükség, az FIA arról nem tett említést, hogy szó volt-e ilyesmiről a mostani találkozón.

A másik két pont pedig a sárga, illetve a kék zászlós jelzéseket érintette. Előbbinél a biztonság további növelése a cél, míg az utóbbinál előfordulhat, hogy még részletesebben meghatározzák majd, miként kell viselkednie egy lekörözött autónak.

Nagyjából ez volt tehát a csütörtök esti megbeszélés lényege. Konkrét változtatásokról egyelőre nem egyeztek meg a felek, a maradék két futamra minden marad a régiben, de azért számíthatunk rá, hogy 2026-ra már kicsikét át fognak alakulni a versenyzési irányelvek és talán a bíráskodás és büntetések meghatározásának módja is.