Laurent Mekies, a Red Bull csapatfőnöke elismerte, hogy nem volt könnyű döntés elfogadni a pozíciót, amikor először megkeresték vele. Végül azonban gyorsan világossá vált számára és felesége számára is, hogy ilyen lehetőség egyszer adódik az életben.
A döntés mögött megbúvó bizonytalanság nagy része abból fakadt, hogy a Red Bull 2026-tól saját motorral kíván versenyezni – ami hatalmas vállalás egy olyan mezőnyben, ahol a legtöbb rivális évtizedes tapasztalattal rendelkezik ezen a téren.
A csapat új erőforrása, amelyet a Red Bull Powertrains fejleszt a Ford támogatásával, először 2026-os szezonban lép pályára, de már január végén, egy zártkörű barcelonai teszten mozgásba lendül az első prototípus. Ez azt jelenti, hogy alig több mint egy hónapjuk maradt arra, hogy tesztelésre kész állapotba hozzák az autót.
„Korábban is elmondtuk már, de nem lehet elégszer hangsúlyozni: az, hogy saját motort fejlesztünk, még ha a Ford segít is benne, talán a legőrültebb döntés, amit csak hozhat egy Forma–1-es csapat” – fogalmazott Mekies, aki egyszerre lelkes és kissé megrémült az előttük álló kihívástól.
Honda helyett saját út, de a tét hatalmas
A Red Bull számára nem ismeretlen a motorpartnerekkel való küzdelem, hiszen néhány éve a Honda váratlanul kivonult a Forma–1-ből, ezzel nehéz helyzetbe hozva az osztrákokat. Bár akkoriban tárgyaltak a Porsche-val is, végül nem született megállapodás, így a Red Bull úgy döntött, saját kezébe veszi a sorsát.
„Ez egy teljesen őrült döntés volt, és csak a Red Bull képes ilyen irányba elindulni” – mondta Mekies, majd hozzátette, hogy most már nincs visszaút. „Már megtettük az első lépéseket, és ezen az úton kell végigmennünk.”
Bár kívülről úgy tűnhet, hogy vakmerő vállalkozásról van szó, Mekies szerint a háttérben rengeteg munka zajlik, és nem csak egy álom kergetéséről van szó.
„Most már van saját épületünk, működik a kantin, és több mint 600 embert vettünk fel. Olyan gyártók ellen készülünk harcba szállni, akiknek 90 évnyi tapasztalatuk van ezen a területen” – mutatott rá a kihívás nagyságára.
A Honda időközben visszatért a sportba, de mivel a Red Bull már saját projektje mellett kötelezte el magát, a japán gyártó az Aston Martinnal kötött megállapodást. Ezzel a Red Bull egy olyan mezőnyben találja magát, ahol a Mercedes négy, a Ferrari három csapatot lát el motorral, a Sauber pedig már készül az Audi érkezésére. A Renault viszont már feladta a motorfejlesztést, és inkább a Mercedes erőforrásait választotta.
„Ez egy olyan kihívás, amit szeretünk, és amire büszkék vagyunk. Ez nagyon is Red Bull-os gondolkodás, és örülünk, hogy a Forddal közösen vághatunk bele” – mondta.
Álmodni szabad, de a realitás kemény
A jelenlegi tesztidőszakban még minden csapat igyekszik titkolni, hol tart a fejlesztésben – részben azért, mert ők maguk sem tudják pontosan, mire számíthatnak. Mekies is tisztában van vele, hogy a siker nem jön majd egyik napról a másikra.
„Szép lenne azt hinni, hogy rögtön az élre ugrunk, de ez nem túl valószínű” – jegyezte meg nevetve, majd hozzátette, hogy az előttük álló hónapok valószínűleg tele lesznek álmatlan éjszakákkal és fejfájással. „Ez viszont szerves része az ilyen volumenű projekteknek.”
A beszélgetés végén Mekies egyértelmű üzenetet küldött a Red Bull szellemiségéről: „Tudod, ez valami egészen különleges dolog, amiben most benne vagyunk. Tudjuk, hogy fájni fog, de pontosan ezért vagyunk itt.”
A Red Bull 21 évvel ezelőtt még alig kapott figyelmet, amikor egyetlen fontért megvásárolta a Jaguart, mára viszont hat konstruktőri és nyolc egyéni világbajnoki címet nyertek. Most pedig egy újabb, talán még merészebb fejezet kezdődik a csapat történetében.
