Motorsport.hu|2025. 10. 12. 18:08
A holland világbajnok régóta hangoztatta, hogy az RB21-ben több rejlik – az utóbbi versenyek pedig őt igazolják.

A Red Bull szingapúri teljesítménye után egyértelművé vált, hogy a csapat közelmúltbeli fejlődése nem egyetlen pályatípuson érvényesül. Az austini verseny azonban újabb kihívást jelent majd a sok közepes sebességű kanyarjával – pont azokkal, amelyekben Laurent Mekies csapatfőnök szerint Zandvoortban "a McLaren lemosta őket a pályáról".

Bár a további sikerek nem garantáltak, a nyári szünet óta vitathatatlanul rátalált valamire a Red Bull. Max Verstappen azóta több pontot gyűjtött, mint bárki más a mezőnyben, eredményei pedig következetesen alakultak: két második és két első helyezés.

Andrea Stella szerint ebben szerepet játszik az is, hogy a Red Bull tovább fejlesztette az autóját, mint a McLaren. Mekies csapata Monzában új padlólemezt, Szingapúrban pedig új első szárnyat vezetett be – Paul Monaghan főmérnök szerint ez volt az utolsó jelentős fejlesztésük 2025-ben. A McLaren ezzel szemben már teljes figyelmét a 2026-os szabályokra összpontosítja, ami mindkét megközelítés esetében érthető stratégia.

A Milton Keynes-i alakulat hosszú időn át "két különböző órát figyelt" – ahogy azt korábban Christian Horner megfogalmazta –, vagyis eltért egymástól a virtuális szimuláció és a valós pályán tapasztalt teljesítmény. Ezt a problémát először orvosolni kellett, különben a csapat vakon vágott volna neki a 2026-os fejlesztéseknek.

Verstappen Szingapúrban elismerte, hogy bár az új padlólemez segített, nem ez volt a javulás egyetlen oka. "Más filozófiát követünk" – fogalmazott a világbajnok, aki szerint a csapat most már stabilabb alapokkal kezdi a pénteki edzéseket, és jobban megértették az RB21 működési tartományát.

Helmut Marko elárulta, hogy az új fejlesztések némileg szélesítették ezt a tartományt, de ennél is fontosabb a csapat működésében bekövetkezett változás. "Tapasztalt mérnökeink vannak, és Max is rutinos pilóta már. Jobban támaszkodunk rájuk, mint korábban, nem követjük vakon a számokat" – nyilatkozta az osztrák tanácsadó.

Laurent Mekies szerepe sem elhanyagolható ebben a folyamatban. A csapatfőnök minden csütörtökön körülbelül 20 percet szán arra, hogy Verstappennel átbeszéljék a hétvége lehetőségeit, beleértve a technikai kérdéseket is. Bár Mekies szerényen nyilatkozik saját szerepéről, Marko szerint a francia szakember kulcsfontosságú láncszem a pilóta és a mérnöki stáb között.

"Nulla hozzájárulás? Ez teljes képtelenség!" – reagált nevetve Marko, amikor a Motorsport.com idézte neki Mekies szavait. Az osztrák szerint Mekies nemcsak a Verstappennel való kommunikációban, hanem Pierre Wache és Paul Monaghan technikai vezetőkkel való együttműködésben is kiemelkedő szerepet játszik.

A nagy kérdés azonban továbbra is az: igaza volt-e Verstappennek abban, hogy ez a potenciál már korábban is megvolt az autóban? A hollandnak az Imolában aratott győzelme szolgáltat némi támpontot. Akkor nemcsak Oscar Piastri látványos megelőzésével nyűgözött le mindenkit, hanem azzal is, hogy tempóban felvette a versenyt a McLarenekkel.

Mekies diplomatikusan fogalmazott, amikor erről kérdezték: "A Milton Keynes-i csapat az első versenytől kezdve keményen dolgozott az autó potenciáljának felszabadításán. Az utóbbi hetek fejlődése látványos volt, ami az otthoni csapat és Max érdeme is, aki érzékenységével új utakat mutatott számunkra."

A francia szakember végül hangsúlyozta, nincs értelme a múltba tekinteni: "Nincs egyetlen csodafegyver. Folyamatos fejlesztésekkel és az autó különböző beállításaival jutottunk el ide. Úgy tűnik, most már a legtöbb pályán versenyképes csomagunk van, de előre tekintünk, nem hátra."

Élő közvetítés