Az előzések számának csökkenése mögött elsősorban az autók keltette turbulencia áll.

Az idei Forma-1-es szezonban egyre nagyobb figyelmet kap az úgynevezett piszkos levegő problémája, ami a szoros mezőnyben még a legerősebb csapatoknak is megnehezíti az előzést.

A McLaren dominanciája mellett meglepő módon Lewis Hamilton az Oscar Piastri elleni kínai sprintfutamon, valamint Max Verstappen a Japán Nagydíjon is könnyedén meg tudta tartani vezető pozícióját, annak ellenére, hogy mind a Red Bull, mind a Ferrari elmarad sebességben a McLarentől.

A jelenség hátterében az úgynevezett piszkos levegő áll, ami akkor keletkezik, amikor egy versenyautó közvetlenül egy másik mögött halad. A turbulencia ilyenkor jelentősen csökkenti az aerodinamikai elemekre érkező légáramlást, ami alacsonyabb leszorítóerőt eredményez, ezáltal pedig romlanak a köridők.

Mindez fokozottan megmutatkozik a gumik kopásában, ami különösen a melegebb versenyeken okoz gondot, ahol egyébként is extrém terhelésnek vannak kitéve az abroncsok.

Az előző évi versenyekkel ellentétben a 2025-ös szezonban a slipstream hatása is jelentősen csökkent. A versenyzők gyakran tudatosan tartanak távolságot az előttük haladótól, hogy megóvják a gumikat, és később, kedvezőbb körülmények között próbálkozzanak az előzéssel.

A csapatok emellett gyakran alkalmaznak olyan stratégiát, amelynek során kihívják versenyzőjüket a boxba, hogy tiszta levegőbe kerülve jobb köridőket futhassanak.

Történelmi fordulópont Szuzukában

A 2025-ös év egyik meghatározó szakaszhatára a Japán Nagydíj volt, ahol először fordult elott a Forma-1 történetében, hogy egy nem utcai versenypályán az első hat versenyző pontosan ugyanabban a sorrendben ért célba, ahogyan elrajtolt. Ez a jelenség korábban kizárólag olyan városi pályákon fordult elő, mint Monaco vagy Szingapúr.

A szakemberek szerint a 2022-es szabályváltoztatások, amelyek a talajhatás-korszakot hozták el a sportágba, eredetileg azt a célt szolgálták, hogy megkönnyítsék az autók közeli követését.

Ez részben működött is az elmúlt években, azonban 2025-re a négy élcsapat teljesítménye annyira kiegyenlítetté vált, hogy az előzéshez már jelentősen frissebb gumikra van szükség.

Ugyanez a kiélezett verseny az alacsonyabb pozíciókért folyó küzdelemben is megmutatkozik, ahol a lassabb csapatok sokkal közelebb kerültek a mezőny elejéhez, mint például a 2023-as szezonban.

A Forma-1 vezetése így most abban bízik, hogy a 2026-os szabályváltoztatások ismét csökkentik majd a piszkos levegő hatását, ami több előzést eredményezhet DRS használata nélkül is.

Eközben odaszólt egy erőset Hamiltonnak az olasz újságíró, míg Piastriról szóló viccek terjednek a paddockban.