Motorsport.hu|2025. 11. 17. 11:10
Az F1, az FIA és a Pirelli megegyezett arról, hogy vészhelyzeti intézkedéseket kell bevezetni a nemsokára következő Katari Nagydíjra, mert minimalizálni szeretnék az újabb gumigondok felbukkanását.

A katari aszfaltcsík több szempontból is fejfájást okozott a Forma–1-nek az elmúlt években, hiszen amellett, hogy rendkívül meleg van a helyszínen, a pálya vonalvezetése is nagyon megterhelő mind a versenyzőkre, mind pedig a gumiabroncsokra nézve. Az eddigi versenyek során számos defektet láthattunk, még annak ellenére is, hogy a sorozat korábban már próbálkozott bizonyos korlátozásokkal.

Egy ideje már szó volt arról, hogy idén is korlátozhatják, mennyit lehet majd körözni egy-egy gumiszetten, nemrég pedig hivatalossá is vált, hogy óvintézkedéseket vezetnek be a nagydíjra. A Pirelli kikötötte, hogy a három nap folyamán egyetlen gumiszett sem tehet meg 25 körnél többet, mindegy, melyik eseményről van szó. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a vasárnapi 57 körös verseny során legalább kétszer kell majd kiállnia mindenkinek.

A Pirelli egy közleményt is kiadott, melyben a döntés hátteréről és a konkrét intézkedésekről lehet olvasni. „A hétvége elején a csapatok rendelkezésére bocsátott minden egyes gumiszett legfeljebb 25 kört teljesíthet a losaili pályán, amely rendkívüli módon igénybe veszi a gumikat az energiát, a hőhatásokat és kopást tekintve. A köröket összesítve számoljuk minden pályaeseményt figyelembe véve, beleértve a biztonsági autó és a virtuális biztonsági autó alatt teljesített köröket is.”

„A rajtrácsra vezető és felvezető köröket, valamint azokat, amelyeket a sprint és a nagydíj leintése után teljesítenek, nem vesszük bele a számításba. Mivel a Katari Nagydíj 57 körös, ezért minden pilótának legalább kétszer kell majd abroncsot cserélnie. A verseny rajtja előtt a Pirelli informálni fogja az istállókat, hogy hány kör elérhető még minden egyes szetten.”

A helyzet tehát világosnak tűnik. Mindegy, melyik gumikeverékről van szó, azon összesen 25 kört lehet majd teljesíteni. Ha mondjuk valaki egy adott szetten már futott öt kört a szabadedzésen, akkor a versenyen már csak 20 kör erejéig használhatja ugyanazt a szettet.

Az olasz gumigyártó egyébként azt is elmagyarázta, hogy a 2024-es abroncsok elemzéseit követően jutottak arra, hogy szükség van ezekre az intézkedésekre, mivel a gumik olyan nagy terhelést kapnak ezen a pályán a gyors kanyarok, a kerékvetők, az aszfalt felülete és a meleg miatt, hogy fennáll a túlhasználat veszélye, ami defektekhez és így balesetekhez is vezethet.

Természetesen nem meglepő, hogy a Pirelli a három legkeményebb keverékét viszi Katarba, vagyis a C1, C2 és a C3 lesz majd szolgálatban. És mivel sprinthétvégéről beszélünk, ezért a keményből kettő, a közepesből négy, a lágyból pedig hat szett jut majd mindenkinek.