A Belga Nagydíj hétvégéjén Oscar Piastri és a McLaren teljesítménye már a szabadedzéseken is kiemelkedett, hiszen a papaja színű autó minden egyes gyorskörön egyértelműen a mezőny fölé nőtt. Bár sokan a pálya középső szektorának gyors kanyarjaiban sejtették a titkot, ahol a McLaren nagyobb leszorítóereje látványos előnyt jelentett, végül a döntő tényezőt egészen máshol kellett keresni, amit később a Pirelli is megerősített.
A szektoridőket vizsgálva feltűnő volt, hogy a Red Bull pilótája, Max Verstappen az első szakaszban, ahol a kisebb leszorítóerő miatt nagyobb végsebességet ért el, még előnyben volt, sőt, a második szektorban is sikerült tartania magát, mindössze öt századmásodperces hátrányt szedve össze a tizenkettes kanyarig. Az igazi különbség azonban a pálya utolsó részén mutatkozott meg, amely karakterisztikájában inkább az első szektorhoz hasonlít – itt Piastri jelentős előnyt épített ki.
A Pirelli főmérnöke, Simone Berra részletesen kifejtette, miért tudott a McLaren ekkora fölényt szerezni a kvalifikáción.
„A McLaren abban emelkedik ki a többiek közül, hogy rendkívül hatékonyan kezeli a gumikat. Többször is láthattuk, hogy a hőmérsékletet stabilabban tartják, így az egész etap során optimális tartományban tudják működtetni az abroncsokat” – fogalmazott Berra.
A szakember szerint ez a viselkedés elsősorban az autó aerodinamikai kialakításának, valamint a futómű és a felfüggesztés beállításainak köszönhető.
„Ha egy autó nagyobb leszorítóerőt generál, akkor nemcsak a tapadást tudja maximalizálni, hanem a csúszást is csökkenti, így a futófelület felmelegedése mérsékeltebb marad, miközben az abroncs belső hőmérséklete fokozatosan, kontrolláltan nő, ami a gumik optimális működési tartományának elérését segíti elő. Ez a tartomány pedig alapvetően meghatározza a tapadási szintet.”
Ezzel szemben, ha valaki már a kör elején túlságosan igénybe veszi a gumikat – főként a nagy terhelést jelentő második szektorban –, annak a kör végére jelentős hőterheléssel kell számolnia, ami a hosszú Spa-Francorchamps-i pályán különösen kritikus. A harmadik szektorban, különösen a záró sikánban, az ilyen abroncsok teljesítménye érezhetően visszaesik, ami végül a végeredményt is meghatározza.
Berra szerint a McLaren előnye nem egyetlen kiemelkedő részmegoldásból fakad, hanem abból, hogy az autó minden területe tökéletes összhangban működik, így a gumikat is példásan tudják menedzselni. Ez az összhang a Pirelli értékelése alapján egy sikeres, jól felépített projekt bizonyítéka, amelynek eredményeit a riválisok számára egyelőre nehéz lesz megközelíteni.
