Újabb afrikai ország csatlakozhat a Forma–1 vérkeringéséhez, ugyanis Ruanda komoly tárgyalásokat folytat egy nagydíj megrendezéséről – akár már 2029-től. A verseny ötlete szorosan összefügg az ország új nemzetközi repülőterének fejlesztésével, amely egy teljesen új városrész kialakításának része lenne.
A Ruandai Fejlesztési Hivatal vezérigazgatója, Jean-Guy Afrika megerősítette, hogy az egyeztetések a Forma–1 vezetésével előrehaladott állapotban vannak, bár végleges megállapodás még nem született.
„Versenyben vagyunk azért, hogy 2029-ben nálunk rendezhessenek egy Forma–1-es futamot” – nyilatkozta az Athleticnek. Hozzátette, hogy a projekt nem csupán egy versenypályáról szól, hanem egy komplett új városrészről, amelynek központi eleme az új repülőtér lesz.
„A Forma–1 és a hozzá kapcsolódó létesítmények – beleértve a pályát és a szórakoztató központokat – szervesen illeszkednek ebbe az elképzelésbe. A versenyhétvégék elsősorban szórakozásról szólnak, így a célunk az, hogy egy olyan komplexumot hozzunk létre, amely a sport mellett a turizmust is fellendíti” – fogalmazott, majd hozzátette, hogy a helyszín akár Forma–2-es és Forma–3-as futamoknak is otthont adhatna.
Afrika kiemelte, hogy a Forma–1 nem csupán egy sportesemény, hanem egy olyan globális platform, amely a világ legbefolyásosabb üzletembereit, technológiai vezetőit és vagyonos magánszemélyeit vonzza. „Ez egy rendkívül célzott közönség. Érdemes lesz figyelni, mert a közeljövőben kellemes meglepetések is jöhetnek” – jegyezte meg sejtelmesen.
A háttérben F1-es források is megerősítették, hogy Ruanda jelenleg Afrika első számú esélyese arra, hogy futamot rendezzen a jövőben. Ugyanakkor azt is hozzátették, hogy a dátum még nem végleges, és 2030 is szóba került lehetséges időpontként.
A ruandai kormány részéről Nelly Mukazayire sportminiszter is megerősítette, hogy az egyeztetések jó irányba haladnak.
„A Forma–1 hatalmas volumenű esemény, ezért egy országnak minden szempontból fel kell készülnie rá. A versenynaptár egyre zsúfoltabb, de mi megbízható és stratégiai partnerként tekintünk magunkra, és hisszük, hogy el fogunk jutni oda” – mondta.
Arra a kérdésre, hogy milyen gazdasági lehetőségeket nyithat meg a verseny, Mukazayire így válaszolt: „Pontosan erről van szó. Az F1 révén megjelenhetnek a világ legnagyobb szponzorai és befektetői, ami nemcsak az országba, hanem a sportágba is friss tőkét hozhat. Ezzel párhuzamosan a hazai sportélet is fejlődhet, és új lehetőségek nyílhatnak az afrikai tehetségek előtt is – olyan területeken, ahol eddig nem volt számukra tér.”
Hozzátette, hogy a projekt jól illeszkedik a sportgazdaság fejlődő ökoszisztémájába, és hosszú távon is komoly hatása lehet a kontinens sportkultúrájára.
Lewis Hamilton is régóta szorgalmazza, hogy Afrika visszakerüljön az F1 térképére. Tavaly úgy nyilatkozott, hogy „sokat dolgozott a háttérben, többek között Ruandaval és Dél-Afrikával is egyeztetett”.
A hétszeres világbajnok akkor úgy fogalmazott: „Nem bővíthetjük a versenynaptárt más régiókban, miközben továbbra is figyelmen kívül hagyjuk Afrikát, amelyből a világ csak kivesz, de semmit sem ad vissza. Egy nagydíj rengeteget tehetne a turizmusért, és megmutathatná, milyen csodálatos hely ez.”
A 2026-os F1-es versenynaptárban jelenleg tíz európai, hét ázsiai, öt észak-amerikai, egy dél-amerikai és egy óceániai futam szerepel. Az Egyesült Államok három, míg Spanyolország két nagydíjat rendez majd – Afrika viszont továbbra is hiányzik a listáról.
A kontinens eddig mindössze két országban rendezett F1-es világbajnoki futamot: Marokkóban és Dél-Afrikában. Előbbi 1958-ban adott otthont egyetlen pontszerző versenynek, amelyet Stirling Moss nyert meg. Dél-Afrika 1962-ben mutatkozott be, majd 1967-től a Kyalami pálya vált állandó helyszínné egészen 1985-ig, kivéve 1981-et, amikor politikai viták miatt nem rendeztek hivatalos futamot. A versenyt 1986-ban az apartheid-politika miatt törölték, de 1992-ben és 1993-ban rövid időre visszatért a naptárba.
Idén júniusban a Kyalami versenypálya bejelentette, hogy az FIA jóváhagyta a pálya átalakítását a legmagasabb, 1-es besorolás eléréséhez, amely szükséges az F1-es versenyrendezéshez. A dél-afrikai kormány hivatalosan is támogatja a visszatérést, három évre szóló rendezési szándékkal, 2027-es kezdéssel. Ennek ellenére a projekt egyelőre nem halad olyan tempóban, mint a ruandai tervek, így jelenleg Kigali tűnik esélyesebbnek a visszatérés szempontjából.
Ruanda ugyanakkor nem először kerül reflektorfénybe a sportvilágban. Az ország 2018 óta szponzora az Arsenal labdarúgócsapatának, a „Visit Ruanda” felirat a mezek vállán szerepel. A megállapodás – amely jövő júniusban jár le – több kritikát is kapott, főként emberi jogi szervezetek és szurkolók részéről, akik a ruandai belpolitikai helyzetet kifogásolták.
Az országot 2000 óta Paul Kagame vezeti, aki a Ruandai Hazafias Front (RPF) élén áll. Kormányzását számos nemzetközi szervezet bírálta az emberi jogok helyzete miatt. Az Egyesült Királyság például 2025 februárjában felfüggesztette a Ruandának nyújtott segélyeket, miután a kormány támogatásáról biztosította az M23 nevű lázadócsoportot a Kongói Demokratikus Köztársaságban.
A Human Rights Watch 2025-ös jelentése szerint Ruandában továbbra is üldözik a politikai ellenfeleket, és több mint egy tucat ellenzéki politikus van börtönben, sokukat megalapozatlan vádak alapján ítélték el.
A jelentés azt is kiemeli, hogy az LMBTQ-közösség tagjait a büntető törvénykönyv 143. cikke alapján akár két évig terjedő börtönbüntetéssel is sújthatják „közszeméremsértés” címén. Kagame legutóbbi újraválasztása során a hivatalos adatok szerint a szavazatok 99,15 százalékát kapta, amit a jelentés „elnyomó légkörben” lezajlott választásként jellemzett.
Ennek ellenére Ruanda továbbra is aktív szereplő a nemzetközi sportmarketing világában. A „Visit Ruanda” kampány nemcsak az Arsenalnál, hanem a spanyol Atlético Madridnál, a francia Paris Saint-Germainnél, valamint az amerikai Los Angeles Clippers (NBA) és Los Angeles Rams (NFL) csapatainál is jelen van.
A Forma–1-es ambíciók tehát nem előzmény nélküliek, és Kigali már 2024-ben is jelezte szándékát: az FIA évzáró díjátadó gáláját a ruandai fővárosban rendezték, ahol Kagame megerősítette, hogy az ország hivatalosan is pályázni fog egy nagydíj megrendezésére.
A következő években tehát eldőlhet, hogy a kontinensre visszatér-e a királykategória, és ha igen, akkor Dél-Afrika vagy Ruanda lesz-e a befutó. Egy biztos: Afrika újra ott akar lenni a Forma–1 térképén – és most úgy tűnik, Kigali lehet az, amelyik elhozza a változást.
