Kiss Sándor|2025. 11. 22. 20:41
A Las Vegas-i pole jól hangzik, ám az eddigiek alapján korántsem garancia a győzelemre.

A Las Vegas-i éjszakában a rajtlámpák kialvása után pillanatok alatt elszabadul az adrenalin, ugyanis a Strip neonjai között húzódó hosszú egyenesek és a szűkebb, technikás szakaszok különös elegye teljesen másféle versenyzést kíván, mint amit a klasszikus utcai helyszíneken megszoktunk. Az első rajtkocka természetesen imponáló kiindulópontot jelent, mégsem ad biztos menekülőutat, hiszen ezen a pályán a szélárnyékozás, a ritmusváltások és a gumikezelés legalább akkora szerepet játszanak, mint maga a rajtpozíció.

A hosszú egyenesek Las Vegas igazi fegyverei

A Las Vegas-i pályát sokan hajlamosak a többi utcai nyomvonalhoz hasonlítani, pedig számos tekintetben külön világ. A több mint másfél kilométeres egyenesek rendre olyan tempókülönbséget teremtenek, amely szinte egész versenyen át életben tartja a támadási lehetőségeket. Nem véletlen, hogy a 2024-es futamon több mint hatvan előzést regisztráltak, ami utcai környezetben ritkán látható.

A lebegtetett fenyegetés tehát állandó 2025-ben is, mivel az, aki az élről startol, ugyan kényelmesebb helyzetből vág neki az első kanyarig vezető rövid sprintnek, ám utána hosszú körökön át kénytelen menedzselni előnyét. Egy rövid megingás, egy kissé rosszul időzített kigyorsítás vagy egy hirtelen megváltozó gumiviselkedés már önmagában elegendő ahhoz, hogy a mögötte érkező versenyző akár több száz méteren át behúzódjon a szélárnyékba, majd helyet cseréljen vele.

A statisztika felemás képe

A Las Vegas-i Nagydíj rövid története is azt mutatja, hogy az első helyről indulók esélyei alapvetően jók, de közel sem betonbiztosak. A 2023-as futamon Charles Leclerc indulhatott az élről, ám Max Verstappen az erős tempót és a szélárnyék adta lehetőségeket kihasználva végül átvette a vezetést, és onnan már nem is engedte ki a győzelmet a kezéből. Egy évvel később viszont George Russellnek sikerült megtartania a helyét és megnyernie a versenyt, vagyis az első rajtkocka eddig nagyjából ötven százalékos aránnyal fordítható győzelemre.

A képletet tovább bonyolítják a biztonsági autós fázisok is, ugyanis a tempócsökkentés és az újraindítás lényegében lenullázhatja a korábban kiépített előnyt. Egy ilyen megszakítás különösen veszélyes Las Vegasban, hiszen a mezőny a hosszú egyenesek miatt még szorosabban tud együtt maradni, és a verseny második fele így gyakran teljesen új dinamikát kap.

A pole valódi értéke

A rajtelsőség tehát inkább előny, mint valódi biztosíték. Aki a pole-ból indul, megválaszthatja az első méterek ritmusát és távol maradhat a középmezőnyben gyakran előforduló kellemetlenségektől, ugyanakkor Las Vegas jellegzetességei miatt ez a pozíció sokszor csupán egy jó stratégiai alap. A verseny több pontján is lehetőség nyílik arra, hogy akár a második vagy a harmadik sorból támadjanak a riválisok, különösen akkor, ha a gumihasználat és a tempóingadozás is úgy alakul.

A Las Vegas-i győzelemhez tehát nem csupán jó rajt, hanem okos erőforrás-kezelés, kiegyensúlyozott tempó és kellő hidegvér kell, ugyanis a neonfényes éjszakában egy apró hiba vagy egy rosszul időzített rádiózás is képes megfordítani az egész verseny menetét, lásd Albon esetét az időmérő edzésen.