A gyenge évkezdést követően jelentős fordulatot vett a Liberty Media pénzügyi teljesítménye, melynek köszönhetően több mint 513 millió dollárt osztottak szét a Forma-1-es istállók között a 2025-ös év második negyedévében. A kiemelkedő eredményhez nagymértékben hozzájárult az Apple által készített F1-es mozifilm júniusi bemutatója is.
A ma nyilvánosságra hozott pénzügyi kimutatás szerint a királykategória kereskedelmi jogait birtokló amerikai médiacég sikeresen kilábalt az év első három hónapjának nehézségeiből. Míg az első negyedévben mindössze 403 millió dolláros bevételt könyvelhettek el – ami 150 millió dollárral maradt el a tavalyi azonos időszaktól –, addig a június 30-ig tartó második kvartalban már 1,226 milliárd dollárra növekedett ez az összeg.
Ez a teljesítmény a második legerősebb negyedévet jelenti azóta, hogy a Liberty Media átvette a Forma-1 kereskedelmi jogainak irányítását. A tíz F1-es csapat ennek az összegnek több mint 513 millió dolláros részét kaphatja meg, szemben az első negyedév mindössze 114 millió dolláros kifizetésével.
„Az idei szezonban kivételes versenyzést láthatunk, több csapat és pilóta küzd egymással a legmagasabb szinten" – nyilatkozta Stefano Domenicali, a Formula One Management elnök-vezérigazgatója. „Az Apple F1-es filmje méltán érdemelte ki a dicsérő kritikákat, amely egy streaming szolgáltató legnagyobb jegybevételű mozibemutatójának bizonyult, és egyaránt lenyűgözte mind a hardcore rajongókat, mind pedig az új F1-követőket."
A sorozat első embere szerint a filmhez hasonló kulturális mérföldkövek és az izgalmas pályán zajló események együttesen generálnak erős nézettségi trendeket, különösen robusztus közösségi és digitális elkötelezettséget eredményezve, beleértve a hivatalos F1-es csatornákon közzétett tartalmak által elért rekordszámú közösségimédia-megjelenést is. „Csapataink, partnereink és az F1-közösség erőfeszítéseinek köszönhetően kiváló lendületet tapasztalunk a Forma-1-ben a pályán és azon kívül egyaránt" – tette hozzá Domenicali.
Az erőteljes második negyedéves teljesítményhez jelentősen hozzájárult az F1 szintjén elért 293 millió dolláros működési bevétel, szemben az egy évvel korábbi mindössze 84 millió dollárral.
A Formula One Management három fő csatornán keresztül generálja bevételeit: a versenyek rendezési díjaiból, a közvetítési jogdíjakból, valamint a szponzorációk, vállalati vendéglátás és licencelés kombinációjából. Mivel az események száma és általános ütemezése nem változott az előző évhez képest (2025 második negyedévében kilenc, míg 2024-ben nyolc verseny), a növekedés ebben a tekintetben csak fokozatos lehet – ahogyan a műsorszolgáltatói díjak emelkedése is.
Ez a helyzet azonban jövőre megváltozhat, mivel az Egyesült Államokban a közvetítési jogok megújításra kerülnek. Az F1-es film sikerét követően információk szerint az Apple érdeklődik a jogok megszerzése iránt, amint a jelenlegi ESPN-szerződés lejár.
Az F1 film nemzetközi bemutatójára június 26-án, az Egyesült Államokban pedig két nappal később került sor. A Liberty Media szerint ez számottevő tényezőként járult hozzá a pénzügyi teljesítményhez.
„Az elsődleges F1-bevételek növekedése a 2025. június 30-ig tartó három hónapban elsősorban a versenynaptár előző évhez viszonyított eltéréseinek köszönhető, ami további versenyrendezési bevételeket és magasabb szponzorációs és médiajelenléti bevételeket eredményezett, mivel az idényre vonatkozó jövedelem nagyobb hányadát ismerték el az időszak során, valamint a díjak szerződéses emelkedése minden elsődleges bevételi csatornán" – áll a jelentésben.
„A szponzorációs bevételek szintén profitáltak az új támogatóktól származó elismert bevételekből. A médiajelenléti bevételek is növekedtek az F1 TV előfizetések folyamatos bővülésének és az F1-film megjelenéséhez kapcsolódó egyszeri bevételek elismerésének köszönhetően."
A 2025-ös év első hat hónapjában az F1 több mint 627 millió dollár díjat fizetett ki a csapatoknak, amelyet a titkos Concorde-egyezményben meghatározottak szerint, a tavalyi konstruktőri bajnokság eredményei alapján osztanak szét csökkenő skálán. Becslések szerint a McLaren, amely megnyerte a tavalyi címet, közel 88 millió dollárt kapott ebből, míg a 10. helyen végzett Sauber több mint 37 millió dollárt.
Tekintettel az F1-filmhez kapcsolódó egyszeri bevételekre, nem várható, hogy a Liberty Media harmadik negyedéves teljesítménye eléri a második negyedéves eredményt. Valójában a harmadik negyedév jellemzően pénzügyileg nehezebb az F1-leállás miatt, amely korlátozza a FOM lehetőségeit az erős bevétel generálására augusztus hónapban.
Tavaly 861 millió dolláros számokat rögzítettek, nagyjából összhangban a 2023-ban látottakkal. Ez tükröződött a teljes éves eredményekben is, amelyek 2024-ben 3,41 milliárd dollárt, 2023-ban pedig 3,22 milliárd dollárt mutattak.
