A hétvégi Katari Nagydíjra egészen szigorú gumiszabály lép életbe, ugyanis a pilóták legfeljebb 25 kört teljesíthetnek egyetlen Pirelli-szetten. Aki ennél többet fut, az könnyen a versenyfelügyelők elé kerülhet, sőt a kizárás sem kizárt.
A döntés hátterében a 2024-ben tapasztalt extrém igénybevétel áll, amikor a hosszabb etapok során több abroncs is a tűréshatár közelébe került. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója szerint egyes gumik annyira elkoptak, hogy szó szerint eltűnt róluk a futófelület, és már az alapanyag látszott.
„Volt olyan szett, amin gyakorlatilag nem maradt gumi, a szerkezet pedig teljesen előtűnt" – mondta, majd arról is beszélt, hogy ilyen állapotban az abroncs már nem arra való, hogy tovább használják. „A konstrukció önmagában bírja, de ha közvetlenül az aszfalton fut, nagyon gyorsan elkopik. Nem erre tervezték, ráadásul a tempót sem veszik vissza igazán. Ha a szerkezet felszínre kerül, az nyilván hordoz magában némi kockázatot.”
A pályamódosítás nem jöhetett szóba
Felmerült annak lehetősége, hogy a Lusail aszfaltcsíkján változtatásokkal javítsák a helyzetet, de ez végül nem bizonyult reálisnak. „Úgy tudom – bár közvetlenül nem beszéltem velük –, hogy megvizsgálták, lehet-e módosítani a pályán. Csakhogy Katarban nem csak a Forma–1 versenyez" – magyarázta Isola, majd kitért arra is, hogy több sorozat és motorsport-kategória is használja a létesítményt, amelyeknél külön előírások vonatkoznak az ívekre és a biztonsági zónákra.
Hozzátette, hogy nagyon nehéz olyan megoldást találni, amely minden érintett számára elfogadható. „A pálya ugyanaz, mint tavaly, és bár az egyes kanyarok átalakítása sokat segített az oldalfal sérüléseinek csökkentésében, végül arra jutottunk, hogy a futásteljesítmény korlátozása a legésszerűbb. Senki sem emelt kifogást.”
Szigorú retorzió vár azokra, akik túllépik a 25 kört
A 25 körös limitet nem lehet majd megkerülni, a szabály áthágása pedig komoly következményekkel jár. A Pirelli sportigazgatója egyértelművé tette, hogy a túlhasználat biztosan a stewardok elé kerül.
„Úgy gondolom, a kizárás reális forgatókönyv, ugyanis ez a korlátozás ott szerepel az előzetes előírásaink között. Felsoroljuk benne a minimális nyomást és más paramétereket is, és bár nem technikai szabálysértésről van szó, a túlfutás jelentésre kerül a felügyelőknél.”
A verseny tehát stratégiai szempontból különösen trükkös lehet, hiszen egy késői biztonsági autós fázis akár teljesen felforgathatja a taktikai terveket.
