Törő Ferenc|2025. 12. 28. 15:56
Állami támogatással és ötéves szerződésajánlattal térne vissza az F1-be Isztambul.

Jelentős lendületet kaptak az elmúlt hónapokban a Török Nagydíj hosszú távú visszatérését célzó tárgyalások a Forma–1 versenynaptárába. A török szövetség, a TOSFED, valamint a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló FOM közötti egyeztetések előrehaladott szakaszban járnak, a cél pedig egy többéves megállapodás, amely nem csupán ideiglenes, hanem stabil helyet biztosítana Isztambul számára a naptárban.

A nyár folyamán a török fél egy ötéves szerződéstervezetet nyújtott be, amely évente körülbelül 60 millió eurós anyagi elköteleződést irányoz elő – mindezt állami garanciával. Az ajánlat célja, hogy az Isztambul Park állandó versenyhelyszínként térjen vissza, elkerülve az európai pályák esetében egyre gyakoribbá váló rotációs rendszert.

Állami hátszél, egyenesen Erdogan elnöktől

A kezdeményezés mögött szilárdan ott áll a török államvezetés is, élén Recep Tayyip Erdogan elnökkel, valamint a kulturális, turisztikai és sportminiszterekkel. Az összes versennyel kapcsolatos költséget és adminisztratív teendőt közvetlen állami támogatás fedezné, ami rendkívül vonzóvá teszi az ajánlatot a FOM számára.

A TOSFED elnöke, Eren Uclertopragi több alkalommal is hangsúlyozta, hogy a kormányzati elköteleződés kulcsfontosságú előnyt jelent. Mint mondta: „A török kormány már az első perctől támogatja a projektet, ami hatalmas segítséget jelent számunkra a tárgyalások során.”

A földrajzi elhelyezkedés is a helyszín mellett szól, hiszen Isztambul Európa és Ázsia találkozásánál fekszik, ami logisztikai szempontból is előnyös. A szervezők a környező országok közönségére is számítanak, hiszen sokan mindössze néhány órás repülőúttal elérhetik a versenyt. Emellett felmerült annak lehetősége is, hogy a Török Nagydíjat páros versenyként rendezzék meg a szeptemberi Azeri Nagydíjjal együtt, így is optimalizálva az F1-es logisztikát.

Akadályok és feltételek – a felújítás kulcskérdés

Bár az egyeztetések jelenleg biztató irányba haladnak, az egyezség véglegesítése még több tényezőn is múlik. A legnagyobb kihívást az Isztambul Park felújítása jelenti, ugyanis a pálya jelenlegi állapota nem felel meg maradéktalanul a Forma–1 által előírt infrastrukturális és biztonsági követelményeknek.

Az ehhez szükséges fejlesztések komoly beruházást igényelnek, és jelenleg is keresik a potenciális befektetőket. A források szerint azonban inkább az a kérdés, mikor, és nem az, hogy egyáltalán létrejön-e a megállapodás.

A cél az, hogy a pálya 2027-ben ismét csatlakozzon a versenynaptárhoz – pont akkor, amikor olyan helyszínek, mint Zandvoort vagy Barcelona kiszorulhatnak. A török fél kifejezetten hosszú távú jelenlétre törekszik, és elutasítja az egyszeri szereplés lehetőségét, mint amilyen a koronavírus-járvány idején volt. A csapatok és a versenyzők is pozitívan nyilatkoztak a pálya technikás, egyedi karakteréről, amely versenyzői szempontból is vonzó.

Fiatal közönség és erős piac: Törökország előnyben

A Forma–1 globális népszerűsége is erősíti a török pálya esélyeit. Törökország évente több mint 1,2 millió új autó eladásával komoly autóipari szereplő, ráadásul fiatalos, motorsportok iránt lelkes közönséggel rendelkezik – ezek pedig mind olyan tényezők, amelyek vonzóvá teszik a térséget az F1 vezetése számára.

Élő közvetítés