Motorsport.hu|2025. 08. 11. 13:41
A kanadai ex-bajnok szerint az új motorszabályok mellett kiegyenlítettebb lesz a mezőny.

A Forma–1 2026-ban minden korábbinál átfogóbb technikai változtatásokon megy keresztül, ugyanis egyszerre módosul a karosszéria és a motorok felépítése is. A hajtásláncokból kikerül az MGU-H egység, miközben az elektromos teljesítmény aránya nő a belső égésű motorhoz képest, az üzemanyag pedig teljes egészében szintetikus lesz.

A sport történetéből ismerős lehet, hogy egy-egy nagy szabálymódosítás komoly erőviszony-változást hozhat. 2014-ben például a Mercedes olyan erőforrással állt rajthoz, amelyet a Ferrari és a Renault sem tudott megközelíteni. A stuttgarti gyártó ügyfelei – köztük a McLaren, a Williams és a Force India – szintén profitáltak a technikai fölényből, a Williams például több kiemelkedő hétvégét is produkált egy korábban gyenge időszak után.

A Honda 2015-ben csatlakozott a motorbeszállítók közé, ám egészen 2019-ig kellett várnia első győzelmére, amelyet Ausztriában aratott a négyszeres világbajnok Max Verstappen.

Jacques Villeneuve azonban úgy véli, a 2026-os szezon nem hoz majd hasonló dominanciát, mint amilyet a Mercedes mutatott be tíz évvel korábban.

„2014-ben a Mercedes legalább öt évnyi előnnyel bírt, és amikor a riválisok elkezdtek felzárkózni, már erősebb motorok álltak készen a garázsban” - idézte fel a 1997-es világbajnok a Vision4Sportnak adott interjúban.

„Sokan emiatt gondolják, hogy 2026-ban ugyanez lesz a forgatókönyv, de szerintem most más a helyzet. Mindenki jó alapokról indul a hajtásláncok terén, így nincs ok feltételezni, hogy a Mercedes ismét nagyot léphet előre. A technológia mindenkinél hasonló, csak a megvalósításban lehetnek eltérések.”

Villeneuve szerint a Mercedes fölényéről szóló hírek egyelőre csak pletykák.

„Senki sem tudja pontosan, mi zajlik a különböző tervezőrészlegeknél, ráadásul nem is biztos, hogy ez a motorszabály hosszú életű lesz. Csak remélhetjük, hogy nem lesz egyetlen olyan erőforrás sem, amely mindenkit felülmúl, mert az a fajta előny nagyon sokáig kitarthat, és nem lehet olyan gyorsan ledolgozni, mint a karosszéria vagy az aerodinamika terén kialakuló különbségeket.”

Élő közvetítés