Motorsport.hu|2025. 11. 06. 08:30
A Gen4 minden eddiginél erősebb és fejlettebb lesz.

A Formula E hivatalosan is bemutatta a 2026–27-es szezonra készülő új generációs versenyautóját, amely a Gen4 nevet kapta. A szerdán nyilvánosságra hozott első képek és technikai részletek alapján egyértelmű, hogy a sorozat történetének legnagyobb teljesítményű gépéről van szó, amely már-már a Forma–2 szintjét közelíti.

A Gen4-es modell 600 kW-os csúcsteljesítményre lesz képes, ami több mint 800 lóerőt jelent – ez drámai előrelépés a jelenlegi Gen3-as autókhoz képest, amelyek alapból 350 kW-ot (469 LE), az Evo változat pedig 400 kW-ot (536 LE) tud. A Gen4 versenymódban is felülmúlja elődjét, hiszen ott 450 kW-ra (603 LE) lesz képes, ami már szinte eléri a Forma–2-es autók 620 lóerős szintjét.

A hajtáslánc terén is jelentős változás jön: míg jelenleg az összkerékhajtás csak bizonyos szituációkban – például időmérős párharcokban, rajtnál vagy támadó módban – aktiválható, az új generációban ez az opció állandóan elérhető lesz, ami komoly hatással lehet a versenyek dinamikájára.

Aerodinamikai szempontból a Gen4 kétféle konfigurációt kínál: az időmérőre nagy leszorítóerőt biztosító beállítást, míg a futamokon alacsonyabb leszorítóerővel csökkenti a légellenállást és ezzel az energiafelhasználást is. Ez a kettősség lehetővé teszi, hogy a pilóták a lehető legtöbbet hozzák ki az autóból, miközben a hatékonyság sem szenved csorbát.

A Formula E közleménye szerint az új autó „a világ leghatékonyabb és legfenntarthatóbb versenygépe” lesz, amely közel 100%-os motorhatékonysággal működik, és képes regenerálni az energia 40%-át. Emellett a konstrukció során kizárólag újrahasznosítható anyagokat használnak fel, ami jól illeszkedik a sorozat környezettudatos filozófiájához.

Az aktív differenciálmű bevezetése és számos további technikai újítás révén a Formula E célja, hogy a Gen4 ne csak a versenypályákon legyen releváns, hanem a közúti fejlesztések és a gyártók jövőbeli innovációi szempontjából is irányadó szerepet töltsön be. Ennek ellenére az elmúlt években több nagy név is távozott a sorozatból: az Audi, a BMW, a Mercedes, valamint utódjaként a McLaren is befejezte szereplését, így a mezőny jelenleg tíz csapatból áll, szemben a 2020–21-es szezon tizenkét résztvevőjével.

„A Gen4 azoknak készült, akik a jövőt formálják” – fogalmazott Alberto Longo, a Formula E társalapítója és versenyigazgatója. Hozzátette, hogy „a 600 kW-os teljesítménytől az aktív összkerékhajtásig minden technikai újítás arra szolgál, hogy a pilótáinkat soha nem látott kihívások elé állítsuk. Ez az autó a kerék a kerék elleni csatákra és a valódi versenyélményre lett tervezve.”

Longo szerint az FIA-val közösen olyan autót alkottak, amelynek elsajátítása komoly feladat lesz, és izgatottan várják, milyen látványos futamokat hoz majd világszerte a rajongóknak.

Vincent Gaillardot, az FIA technikai vezetője szintén kiemelte az új autó jelentőségét: „A Gen4 a Formula E eddigi legfejlettebb versenygépe, amely olyan technológiát vonultat fel, amilyet az elektromos motorsportban még nem láthattunk.”

Gaillardot szerint az új modell támadó módban több mint 815 lóerőt képes leadni, miközben az állandó összkerékhajtás, a továbbfejlesztett aerodinamika és a nagyobb abroncsok révén a tapadás is jelentősen javul.

„A Gen4 az FIA együléses versenyautóinak piramisának csúcsára került, és a világ egyik legnagyobb teljesítményű versenyautójává válik. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy közben a közúti alkalmazhatóság érdekében számos vezérlőrendszeri korlátozást enyhítettünk, a költségeket kordában tartottuk, és minden fejlesztési határidőt betartottunk” – nyilatkozta, miközben arra is utalt, hogy a technológiai előrelépés nem ment a gazdaságosság rovására.

A 2025–26-os Formula E idény december 6-án veszi kezdetét a Sao Pauló-i ePrix-vel, ahol még a Gen3-as autók versenyeznek, ám a háttérben már javában zajlik az új korszak előkészítése.