Az ötödik versenyhétvége előtt bevezetett újabb korlátozások miatt egyre feszültebb a helyzet a Superbike világbajnokságon, ahol a FIM és a Dorna ismét csökkentette a Ducati Panigale V4R és a BMW M1000RR üzemanyag-átfolyását. A módosítások hátterében elsősorban Nicolo Bulega és Toprak Razgatlioglu kiemelkedő teljesítménye állt, ami azonban komoly vitákat generált a paddockban.
A kétszeres világbajnok Alvaro Bautista különösen aggasztónak tartja azt a szemléletet, amely folyamatosan bünteti a jelentős fejlesztéseket végrehajtó gyártókat, miközben az elavult technológiával rendelkező márkák rendszeresen kedvezményekben részesülnek.
"A BMW és a Ducati hatalmas összegeket fektet a motorok fejlesztésébe és a versenyzők szerződtetésébe, ezért érthetetlen számomra, hogy miért kell folyamatosan hátráltatni azokat a gyártókat, akik előrelépésre törekednek" - nyilatkozta a spanyol versenyző Mostban.
A 2022-es és 2023-as világbajnok szerint a szabályalkotóknak inkább a lemaradó gyártók fejlesztéseit kellene ösztönözniük, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem jelentheti azt, hogy befektetések nélkül kapjanak segítséget. Bautista véleménye egybecseng Marco Zambenedetti, a Ducati technikai koordinátorának álláspontjával, aki a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában szintén kritizálta a jelenlegi kiegyenlítési rendszert.
A spanyol versenyző számára azonban a legnagyobb problémát a 2024-től érvényes kombinált minimális súlyra vonatkozó előírás jelenti, amelynek következtében motorja mintegy 6 kilogrammal nehezebb, mint márkatársai járművei. "Elfogadom a gyártók közötti kiegyenlítés szükségességét, de a versenyzők közötti mesterséges beavatkozást ostobaságnak tartom" - fogalmazott határozottan.
Alacsony termete miatt Bautista különösen nehezen tudja irányítani a közel 240 lóerős Ducatit a gyors kanyarokban, az irányváltások pedig korántsem olyan gördülékenyek, mint magasabb versenyzőtársai esetében. A problémák különösen időmérő edzéseken és teli tankkal, a versenyek elején jelentkeznek. "Ezt a szabályt olyanok alkották, akik nem tudják, milyen kihívásokkal szembesül egy alacsony versenyző egy versenymotor nyergében" - mondta a SPEEDWEEK.com-nak.
"Már alaphelyzetben is küzdenem kell azért, hogy ugyanazokon az íven tudjak motorozni, mint a többiek. Most viszont a nehezebb motorral ez még nagyobb kihívást jelent. Alacsonyabb versenyzőként vannak előnyeim és hátrányaim is, de ha az erősségeimet elveszik, miközben a gyengeségeimet fokozzák, akkor nem egyenlő feltételekkel versenyzünk" - fejtette ki álláspontját.
A mezőnyben jelenleg egyedül Bautista szenved jelentősen a kombinált minimális súly szabályától. Bár Xavi Vierge Hondájára is plusz súlyt kell helyezni, ez közel sem olyan drasztikus mértékű, mint a spanyol világbajnok esetében. A szabály bevezetése óta Bautista eredményessége drámai zuhanást mutat: míg 2023-ban 36 versenyből 27-et megnyert, addig tavaly mindössze négy győzelmet szerzett, idén pedig még nem állhatott a dobogó legfelső fokára.