Motorsport.hu|2025. 11. 18. 14:26
A McLaren, a Williams és a Racing Bulls más úton készül a szabályforradalomra.

A 2025-ös szezon hajrájához érve egyre világosabb, hogy a paddock jó része már a következő év nagy technikai váltására koncentrál. A csapatfőnökök szerepe emiatt látványosan kitágult, ugyanis a költségplafon korában minden döntés hatása megsokszorozódik.

James Vowles, Andrea Stella és Alan Permane őszintén beszélt arról, hogyan próbálják úgy megosztani az erőforrásokat, hogy a jelen se essen szét, miközben a 2026-os autó fejlesztése már most versenyt fut az idővel.

A McLaren hónapok óta a jövőt építi

A McLaren az elmúlt két év stabil teljesítményével kedvező helyzetből vághatott bele a 2026-os projektekbe. Andrea Stella szerint már jó ideje úgy dolgoznak, mintha a jelenlegi autó csak háttérfeladat lenne.

„Hosszú ideje teljesen a 2026-os tervezési irányvonalon vagyunk” – mondta, majd kiemelte, hogy az átalakulás mérete miatt ez elkerülhetetlen. „Óriási kihívás előtt állunk, ugyanis új kasztni, új gumik és új erőforrások érkeznek, és ehhez tényleg minden lehetséges kapacitást mozgósítani kell.”

Stella azt is hangsúlyozta, hogy a szabályalkotók célja csak akkor teljesülhet, ha az autók könnyebben tudják követni egymást. A McLaren ennek megfelelően már most próbálja megtalálni azokat a megoldásokat, amelyek a teljesítmény mellett a versenyzés minőségét is javíthatják.

A Williams is letette a voksát: a jövő fontosabb, mint a jelen

A Williams 2025-ben nagyot lépett előre, mégsem erre tette fel a hangsúlyt. James Vowles már a szezon elején jelezte a csapatnak, hogy nem fogják végigfejleszteni az évet, mert a 2026-os szabályrendszer alapja mindennél nagyobb tétet jelent.

„Ez belső küzdelem, ugyanis mindenki szeretné, hogy idén és jövőre is elöl harcoljunk, de a valóságban ez nem működik így” – fogalmazott. „A feladatunk az, hogy megtaláljuk a megfelelő arányt a mostani küzdelem és a jövő építése között.”

A csapatfőnök elárulta, hogy több mint egy éve napi szintű egyeztetéseket folytatnak az FIA-val a szabályok finomításáról, különösen azokról az elemekről, amelyek az előzésekre és az autók viselkedésére hatnak. Bár szerinte a következő éra új nehézségeket tartogat, úgy látja, a Forma–1 nem veszít majd az értékéből – csak másképp lesz izgalmas.

A Williamst mindössze egyetlen nagyobb fejlesztési csomaggal láttuk a szezon során, mégis a konstruktőri ötödik helyért csatázik. A háttérben egyértelmű a cél, ugyanis a 2026-os év lehet az a pont, ahol a csapat újra rendszeres élmezőnybeli szereplőként jelenhet meg, főleg ha valóban igaznak bizonyul, hogy a Mercedes új motorja a szabályváltás egyik nyertese lehet.

A Racing Bulls egyszerre építkezik és menti a menthetőt

A Racing Bulls helyzete teljesen más. A szezon eleji gyengélkedés után a csapat fokozatosan kezdett felkapaszkodni, és mára reális esélyük van arra, hogy hatodikak legyenek a konstruktőri tabellán. Alan Permane szerint mindez csak úgy volt lehetséges, hogy a gyárban dolgozók teljes támogatást kaptak a párhuzamos projektekhez.

„A csapatfőnök feladatának másik oldala az, hogy a gyárban dolgozó emberek minden támogatást megkapjanak” – mondta, majd hozzátette, hogy a megfelelő környezet elengedhetetlen ahhoz, hogy a mérnökök képesek legyenek maximális szinten dolgozni a jövő évi autón.

A Racing Bulls-nak úgy kellett életben tartania a 2025-ös fejlesztési programot, hogy közben elindították a 2026-os projekt korai szakaszát is. Ez egy olyan középcsapat esetében, amely nem rendelkezik a topcsapatok infrastruktúrájával, különösen nagy teljesítménynek számít.

2026 már most formálja a mezőnyt

A három csapatfőnök szavai alapján világos, hogy a közelgő szabályváltás nemcsak technikai megújulást hoz, hanem komoly emberi és stratégiai döntéseket is. A költségplafon érájában sem a pénz a legfontosabb tényező, hanem a mérnökök ideje, a megfelelő fókusz és az, hogy mennyire pontosan választják meg a prioritásokat.

A 2025-ös szezonra három különböző filozófia rajzolódott ki: a McLaren előre menekül, a Williams a hosszú távú építkezést választja, a Racing Bulls pedig nap mint nap próbál egyensúlyt teremteni a jelen és a jövő között. Hogy melyik út bizonyul helyesnek, arra 2026 ad majd egyértelmű választ.